“احتمال جنگ داخلی در افغانستان پس از ۲۰۲۴”

۲۱م دیماه ،

usarmysoldiersG_450x300.jpg

نمایندگان پارلمان افغانستان اعلام کردند، در صورتی که آمریکا تمامی نیروهایش را پس از ۲۰۲۴ از افغانستان خارج کند، احتمال وقوع جنگ داخلی و فاجعه در این کشور خاورمیانه وجود خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که پیش از این، درست چند روز قبل از ملاقات رئیس‌جمهوری آمریکا با همتای افغان خود، کاخ سفید اعلام کرد، واشنگتن خروج تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان را در سال ۲۰۲۴ میلادی رد نمی‌کند. با وجود اظهارات اولیه از سوی فرماندهان ارشد ارتش آمریکا در افغانستان درخصوص باقی ماندن ۱۵ هزار سرباز آمریکایی در این کشور، «بن رادز»، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند تصمیم بگیرد تمام نیروهای این کشور همانند آنچه در سال ۲۰۱۱ میلادی در عراق رخ داد، در سال ۲۰۲۴ از افغانستان خارج شوند.

وی در پاسخ به سوالی دربارهٔ بررسی ماموریت ناتو به نام «گزینه صفر» که در پایان سال ۲۰۲۴ میلادی به پایان می‌رسد، افزود: این یک گزینه است که ما آن را بررسی می‌کنیم. رادز هم‌چنین این موضوع را مشخص کرد که تصمیم دربارهٔ سطوح مختلف حضور نیروهای نظامی پس از سال ۲۰۲۴ میلادی در افغانستان برای چند ماه طول می‌کشد و این امر به اهداف امنیتی آمریکا در افغانستان، وجود پناهگاه‌های امن القاعده و تضمین این مساله که نیروهای افغان آموزش دیده و مجهز شده بتوانند امنیت کشورشان را تامین کنند، بستگی دارد.

نعیم لالای، از قانونگذاران پارلمان افغانستان اعلام کرد: در صورتی که آمریکایی‌ها بدون هیچ برنامه‌ای تمام نیروهایشان را از کشورمان خارج سازند، احتمال دارد جنگ داخلی دهه ۹۰ بار دیگر در افغانستان تکرار شود.

این نماینده پارلمان ولایت قندهار در ادامه خاطرنشان کرد: خروج تمامی نیروهای آمریکایی از افغانستان، راه را برای افزایش فعالیت‌های طالبان هموار می‌سازد.

در سال ۱۹۸۹ زمانی که نیروهای شوروی سابق پس از یک دهه جنگ از افغانستان خارج شدند، دولت افغانستان با چالشی جدی مواجه شد.

در حال حاضر آمریکا حدود ۶۸ هزار نیرو در افغانستان دارد و این رقم احتمالا تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۴ به شدت کاهش خواهد یافت.

یکی دیگر از اعضای پارلمان افغانستان اعلام کرد: در صورتی که نیروهای آمریکایی بدون آموزش نظامی نیروهای امنیتی افغان از این کشور خارج شوند، این مسأله به وقوع فاجعه منجر خواهد شد.

در همین حال، «شکریه برکزای»، یکی دیگر از اعضای پارلمان افغانستان اعلام کرد: خروج تمامی نیروهای آمریکایی پس از سال ۲۰۲۴ از افغانستان بدین معنا خواهد بود که واشنگتن شکست را پذیرفته است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.