احتمال رؤیت هلال ماه شوال در غروب شنبه ضعیف است

پنجشنبه ۲۶ مرداد – ۱۲:۵۹:۵۵ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری:

بزرگنمایی:  

  بر اساس مختصات هلال، غروب شنبه، امکان رویت هلال با چشم غیر مسلح، شبه محال است و هلال در پهنه ایران و کشورهای همسایه تنها ممکن است با ابزار رصدی قوی رؤیت شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز خبرحوزه، حجت‌الاسلام سید رضا اصفهانی، درباره رویت هلال ماه شوال گفت: باتوجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی منجمان و رصدگران و بر اساس وضعیت و مختصات هلال، غروب شنبه، امکان رؤیت هلال با چشم غیر مسلح، شبه محال است و این هلال در پهنه ایران و کشورهای همسایه نیز در صورت امکان، تنها با ابزار رصدی قوی و تلسکوپ هایی که قطر دهانه‌شان زیاد باشد، قابل رؤیت است.
مدیر مؤسسه نجومی کبریا افزود: بر این اساس در صورتی که گزارش‌هایی مبنی بر رؤیت با چشم غیر مسلح یا رؤیت توسط افراد کم تجربه و نا آشنا در زمینه رؤیت هلال دریافت شود، قابل قبول نیست.
حجت‌الاسلام اصفهانی ادامه داد:‌ هلال ماه شوال، به دلیل کمبود ارتفاع در لحظه غروب خورشید در روز شنبه و درخشندگی کم و مکث کوتاه در بالای افق، امکان رؤیت با ابزار هم بسیار کم و رؤیت این هلال نیاز به شرایط مساعد جوی دارد.
عضو ستاد استهلال دفتر مقام‌معظم رهبری با اشاره به شرایط فصلی و خشکسالی و وجود غبار و آلودگی جوی در لبه افق، در سراسر کشور، بر اساس بررسی‌ها و مکان‌یابی‌های انجام شده در هفته منتهی به استهلال اذعان داشت:‌ وضعیت جوی کشور از نظر آلودگی غبار، در روز شنبه در افق مانع رؤیت هلال حتی با ابزار دقیق می‌شود؛ مگر توسط افرادی خبره و با تجربه و استفاده از ابزارهای قوی ممکن است رؤیت شود.
وی به پیش‌بینی ۲۹ روزه بودن ما مبارک رمضان در تقویم و معرفی یکشنبه، ۲۹مردادماه سال جاری به عنوان عید فطر اشاره کرد و گفت:‌ این پیش‌بینی بر اساس تجربه‌های گذشته در زمینه رؤیت هلال در روز بوده است؛ از این رو، رصدگران بر اساس این پیش‌بینی اقدام به رصد در روز شنبه می‌کنند و از اولین ساعات شنبه با تنظیم تلسکوپ‌های خود و با استفاده از ستارگان، به استقبال استهلال می‌روند و امید است در لحظات بین ظهر و غروب توسط ابزار رصدی قوی هلال ماه را مشاهده نمایند.
حجت‌الاسلام اصفهانی با بیان این که بر اساس برنامه‌ریزی ستاد استهلال کشور حدود ۱۵۰ گروه رصدی به مناطق مرتفع در سراسر کشور اعزام می‌شوند، ادامه داد:‌ در صورتی که گزارش تأیید شده‌ای مبنی بر رؤیت هلال در غروب روز شنبه در یافت نشود، روز یکشنبه روز آخر ماه مبارک رمضان است.
عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری افزود: گزارش این استهلال به ستاد استهلال کشور در دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود.
مدیر موسسه نجومی کبریا در پایان با اشاره به ۳۰ روزه بودن ماه شعبان و در ادامه آن احتمال ۳۰ روزه شدن ماه رمضان، اظهار داشت: از نظر رصدی و رؤیتی، امکان این که چند ماه قمری پی در پی ۲۹ روزه یا ۳۰ روزه باشند، وجود دارد.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۸۱۶۱۲۵۹۵۵۶۷۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.