احتمال رکوردزنی افزایش دستمزد کارگران

۲۴م دیماه ،

خبرگزاری فارس: سیر صعودی نرخ تورم در ماه‌های پایانی سال جاری نشان می‌دهد تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران نسبت به چند سال قبل از رشد قابل توجهی‌ برخوردار می‌شود و شاید افزایش ۲۵درصدی را تجربه کند.
 
به نظر می‌رسد امسال شرایط دستمزد کارگران با سال‌های قبل از نظر وضعیت بازار، نرخ تورم و نیز هزینه‌های سبد معیشتی خانوار دارای تفاوت‌های محسوسی باشد.

از آنجایی که دو عامل تورم و سبد هزینه‌ یک خانوار ۴ نفره در قانون کار ملاک عمل تعیین حداقل دستمزد است آمارها از وضعیت و نوسانات نرخ تورم نشان می‌دهد که به احتمال بسیار افزایش مزد برای سال آینده با رکوردی بی سابقه طی چند سال قبل روبرو باشد.

سیر صعودی نرخ تورم براساس آمارهای رسمی از یک سو و عدم ملاحظه تلاش برای کاهش یا کنترل آن توسط ارگان‌ها و نهادهای دولتی احتمال افزایش کم نظیر دستمزد را برای سال آینده نوید می‌دهد.

با نگاهی به وضعیت افزایش حداقل حقوق در چند سال قبل بیشترین میزان افزایش مربوط به سال ۸۶ با ۲۲ درصد افزایش بود و در حال حاضر نیز تورم آذر ماه سال جاری ۲۷٫۴ از سوی بانک مرکزی اعلام شده است که با توجه به روند صعودی آن، سال آینده شاهد بیشترین ضریب افزایش در سال‌های اخیر خواهیم بود.

در این راستا علی اکبر عیوضی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به وضعیت بررسی سبد هزینه خانوار کارگری برای تعیین حداقل مزد کارگران در سال آینده اظهار داشت: در شرایط کنونی این سبد هزینه بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود و این پیش‌بینی منوط به حفظ شرایط موجود است.

وی ادامه داد: بیشترین هزینه در سبد خانوار بعد از مسکن مربوط به پروتئین‌ها و نیازهای اولیه و اساسی خانوار است.

عضو شورای اسلامی کار استان تهران با بیان اینکه هزینه‌های بخش مسکن نسبت به سال قبل ۳۵ درصد افزایش داشته گفت‌: البته این آمار رسمی بوده اما وضعیت بازار مسکن افزایش بیشتر از این میزان را نشان می‌دهد.

مسئول کمیته دستمزد شورای اسلامی کار استان تهران در خصوص هزینه‌های خانوار در استان‌های دیگر بیان کرد: با توجه به اینکه در نیمه سال جاری قیمت‌ها به شدت افزایش یافت از سوی نمایندگان پیشنهادی تحت عنوان یارانه مزدی مطرح شد که به سبب محدودیت‌های قانونی مسکوت ماند.


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.