احتمال صدور بیانیه ۱+۵ به جای قطعنامه + متن کامل بیانیه آمانو

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نشست فصلی خود در ماه سپتامبر را آغاز کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نشست فصلی خود در ماه سپتامبر را آغاز کرد.
 
این نشست که از روز دوشنبه ۲۰ شهریور (۱۰ سپتامبر ۲۰۱۲) آغاز شده به مدت ۵ روز ادامه خواهد داشت و طی آن درباره موضوع ایران هم بحث خواهد شد.
 
پیش از این برخی منابع غربی اعلام کرده بودند که در این نشست احتمالا قطعنامه ای بر ضد ایران صادر خواهد شد اما امروز خبرگزاری آلمان گزارش داده است که احتمال صدور یک قطعنامه بسیار ضعیف است و در عوض آنچه محتمل تر به نظر می رسد این است که اعضای گروه ۱+۵ بیانیه مشترکی درباره ایران صادر کنند.
 
منابع مطلع به «ایران هسته ای» گفتند روسیه و چین صدور یک قطعنامه جدید درباره ایران را کاملا غیرضروری می دانند.
 
در این نشست گزارش اخیر مدیر کل آژانس درباره ایران که روز پنج شنبه ۹ شهریور (۳۰ اوت ۲۰۱۲) منتشر شد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
یک دیپلمات به «ایران هسته ای» گفت: «اعضای جنبش عدم تعهد یک بیانیه استدلالی و بسیار قوی در حمایت از حقوق ایران صادر تنظیم کرده اند که در خلال این اجلاس منتشر می شود».
 
وی اضافه کرد: «اجلاس تهران وضعیت نم در وین را تا حد قابل توجهی ارتقا داده و به نقش ایران در آن محوریت بخشیده است».
 
در همین حال یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنرانی افتتاحیه خود که صبح روز دوشنبه انجام شد، ایران را متهم کرد که درباره رسیدگی به موضوع ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته ای اش به اندازه کافی با آژانس همکاری نمی کند.
 
آمانو گفته است: «ایران باید به سوالات درباره اتهامات مرتبط با فعالیت های تسلیحات هسته ای در این کشور فورا پاسخ دهد».
 
آمانو گفت: «این ناامید کننده است چرا که ما بدون مشارکت کامل ایران نمی توانیم این فرآیند را برای حل همه مسائل مهم از جمله مواردی که گمان می رود به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای این کشور مربوط است آغاز کنیم».
 
آمانو گفت: «ما معتقدیم مشارکت فوری ایران برای برطرف شدن نگرانی های ما ضروری است».
 
این درحالی است که ایران تاکید دارد به محض نهایی شدن یک مدالیته کاری با آژانس اجازه دسترسی به پارچین را صادر خواهد کرد اما آژانس به دلایلی که به زودی درباره آن بحث خواهیم کرد، همچنان از نهایی کردن یک برنامه کار با ایران خودداری می کند.

متن کامل بیانیه آمانو را اینجا ببینید.

منبع: ایران هسته‌ای

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.