احتمال طغیان مگس میاز در فصل پاییز

فروردین ۱۴۰۳

مدیر کل حفاظت محیط زیست اسکان خوزستان مرگ ۴۱ راس گوزن زرد ایرانی را تایید کرد.

لاهیجان زاده در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: طبق آخرین آمار و بنا بر ملاحظات عینی با مرگ یک راس گوزن طی چند روز قبل آمار تلفات به ۴۱ راس رسید.

وی ادامه داد: با توجه به این که از ابتدای هجوم حمله مگس میاز تمام نیرو و توان خود را برای مقابله با این حشره گذاشته ایم اما همچنان تلفات می گیرد.

وی افزود: با توجه به وسعت پارک ملی کرخه از ابتدای شیوع بیماری منطقه را تجهیز به دوربین های دید در شب و دوربین های تله ای کردیم و طبق ملاحظات ما از طریق دوربین در حال حاضر ۳ راس از گوزن ها نیز به شدت مورد حمله این مگس ها قرار گرفته اند که به احتمال بسیار تلف خواهند شد.

لاهیجان زاده با اشاره به اتمام کار حشره شناس در پارک ملی کرخه اظهار داشت: این کارشناس طی مدت ۸ روزی که در منطقه حضور داشت نسبت به نمونه برداری اقدام کرده تا با تکمیل اطلاعات این حشره را در حد گونه مورد مطالعه قرار دهد تا بتوان با رفتار شناسی در صورت حمله دوباره با آن بهتر برخورد کرد و دیگر شاهد این گونه تلفات نباشیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با اشاره به احتمال حمله دوباره مگس میاز در فصل پاییز اضافه کرد: مطالعات علمی صورت گرفته بر روی مگس میاز در آفریقا و امریکا نشان می دهد اگر چه بیشترین علاقه این مگس به گوزن زرد است اما وجود این حشره در منطقه تهدیدی جدی برای حیات وحش است چرا که زمانی که در افریقا شیوع پیدا کرد کل حیات وحش آفریقا را مورد حمله قرار داد.

لاهیجان زاده خاطر نشان کرد: بنا بر اظهارات این پژوهشگر حشره شناس امکان طغیان این مگس در فصل پاییز بسیار است و امکان دارد به سایر مناطق هم حمله کند.

شایان ذکر است، تقریباً طی یک ماه قبل هجوم مگس میاز به گوزن های زرد ایرانی موجود در پارک ملی کرخه تا به امروز سبب از بین رفتن ۴۱ راس گوزن شده است، این حشره با تخم ریزی بر روی قسمت های نرم حیوان از جمله سر، گردن، کنار چشم، بینی گوشی و دهان حیوان را مورد حمله قرار داد و کمتر از ۱۲ ساعت از پای در می آورد./ز


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.