احتمال عود تب مالت در ۱۰درصد بهبود یافتگان

افرادی که مبتلا به تب مالت می شوند پس از بهبود، احتمال عود بیماری در این افراد ۱۰درصد است.

دکتر مسعود مردانی فوق تخصص عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: بیماری تب مالت یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که می تواند از طریق گوشت و مواد لبنی آلوده به انسان سرایت کند.
 
وی با بیان این که عامل آلوده شدن حیوان به تب مالت یک میکروب گرم منفی به نام بورسلا است گفت:‌ زمانی که حیوان توسط این میکروب آلوده شود این آلودگی می تواند از طریق گوشت پخته و مصرف مواد لبنی همچون پنیر، کشک، سرشیر، قیما و بستنی غیر پاستوریزه که حرارت کافی ندیده باشند به فرد منتقل شود.
 
مردانی با تأکید بر اینکه این بیماری توسط ماست به دلیل اینکه حرارت می بیند منتقل نمی شود عنوان کرد: فرد مبتلا دچار علائمی همچون تب، لرز، عرق شبانه، بدن درد، درد استخوان، ضعف و بی حالی می شود که در مراحل پیشرفته حتی می تواند توان راه رفتن را از فرد بگیرد.
 
وی ادامه داد: به غیر از وجود علائم برای تشخیص نهایی تست رایت در خواست می شود که در صورت مثبت بودن تست تشخیص تب مالت قطعی می شود.
 
این فوق تخصص عفونی در خصوص درمان تصریح کرد: درمان این بیماری معمولا حدود ۲ماه با دادن ۲نوع آنتی بیوتیک مثل دوکسی سیکلین به همراه ریفامپسین، کوتریکسازول به همراه ریفامپسین و یا دوکسی سیکلین به همراه استرپتومایسن صورت می گیرد.
 
مردانی افزود:‌ ممکن است در ۱۰درصد افراد بعد از درمان بیماری دوره عود کند که این امر بیشتر در افرادی که دچار ضعف و یا نقص سیستم ایمنی و یا در معرض مصرف دوباره مواد لبنی غیر پاستوریزه هستند بیشتر احتمال دارد.
 
این فوق تخصص عفونی در مورد این که چگونه می توان از ابتلا به این بیماری در امان بود خاطرنشان کرد: مردم باید از خوردن مواد لبنی غیر پاستوریزه به طور جد خودداری کنند.
همچنین از مصرف گوشت هایی که خارج از زنجیره دامپزشکی به فروش می رسند و مهر دامپزشکی ندارند جدا پرهیز کنند.
 
وی یادآور شد: گوشت و شیر آلوده به میکروب تب مالت با حرارت بالای ۶۰درجه از این میکروب عاری می شوند و باید از خوردن کباب آبدار خودداری کنند./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.