احتمال معافیت مجدد بعضی کشورهای آسیایی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران

۱۰م آذر ،

احتمال می‌رود خریداران آسیایی نفت ایران یک بار دیگر از معافیت در تحریم‌های آمریکا در ایران برخوردار شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری رویترز گزارش داد: مقامات دولتی در هند و کره‌جنوبی گفتند که انتظار تمدید معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران که اواسط سال جاری کسب کرده بودند برای یک دوره شش ماهه دیگر را دارند.

به گفته بازرگانان در چین که خریدار ارشد نفت خام ایران و بزرگ‌ترین شریک تجاری جمهوری اسلامی است واردکنندگان نفت ایران که عمدتا دولتی می باشند انتظار تمدید معافیت را دارند.

قرار است آمریکا اوایل ماه دسامبر در این باره تصمیم‌گیری کند که آیا معافیت‌هایی که مشروط بر کاهش واردات نفت از ایران اعطا شده بود تمدید می‌شود یا خیر.

تمدید این معافیت به معنای آن است که بانک‌های این سه کشور بار دیگر از تهدید محروم شدن از نظام مالی آمریکا دور می‌شوند.

یک منبع وزارت اقتصاد کره‌جنوبی که اطلاعات مستقیمی از این موضوع داشت در تماسی تلفنی به رویترز گفت : ما انتظار نتیجه بسیار مثبتی را داریم؛ زیرا واردات ما در نیمه دوم سال جاری بسیار اندک بود.

این منبع گفت: اعلامیه مربوطه حدود هفتم دسامبر بر روی وب‌سایت وزارت امور خارجه آمریکا قرار خواهد گرفت زیرا تاریخ آغاز تمدیدهای تازه هشتم دسامبر خواهد بود. ما گفت‌وگوها با آمریکا را به طور کامل انجام داده‌ایم.

براساس آمار شرکت ملی نفت کره ، واردات کره‌جنوبی از ایران در دهه‌ماهه اول سال جاری ۴۴٫۵۵ میلیون بشکه نفت خام بود که ۴۰ درصد پایین‌تر از میزان واردات در سال قبل بود.

یک منبع دولتی هند گفت: ما قطعا از تمدید معافیت برخوردار خواهیم شد ما واردات ارزی‌مان را در طول شش ماه به طور اساسی کاهش داده‌ایم بنابراین فکر نمی‌کنم هیچ مشکلی وجود داشته باشد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که تصمیمات مربوط به تمهید معافیت‌ها زودتر از اوایل دسامبر اعلام نخواهد شد.

کره‌جنوبی و هند اولین معافیت را در ۱۱ ژوئن سال جاری و چین در تاریخ ۲۸ ژوئن دریافت کردند.

کلیه معافیت‌ها قرار است در دسامبر مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

ژاپن به عنوان یک خریدار بزرگ نفتی ایران نیز در ماه سپتامبر از تجدید معافیت برخوردار شد.

بازرگانان آشنا به تفکرات دولتی در چین گفتند که این انتظار وجود دارد که معافیت این کشور به سبب دامنه کاهش واردات تمدید شود.

چین تاکنون بارها مخالفتش را با تحریم‌های یک جانبه اعمال شده علیه ایران اعلام کرده است.

بنابراین گزارش، زمانی که معافیت‌ها تجدید شود تمرکز بعدی بر این خواهد بود که کشورها چه اقداماتی باید انجام دهند تا بتوانند از یک دوره معافیت دیگر برخوردار شوند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.