احتمال ورود مشتقات نفتی به بورس انرژی

۲۱ آبان ،

58[1].jpg

بستر انجام معاملات مشتقات نفتی در بورس انرژی آماده است و فقط باید صادرکنندگان و فعالان این حوزه در این بازار حضور یابند.

به گزارش تفسیری ایسنا، دکتر شاپور محمدی درخصوص مقاومت‌های وزارت نفت برای واگذاری از طریق بورس گفت: هرچند درباره عرضه نفت خام در این بازار با وزارت نفت مذاکره‌ای نداشتیم اما تعاملاتی با بعضی متولیان و صادرکنندگان مشقات نفتی داشتیم و این گروه موافقت های اولیه خود را برای ورود مشتقات نفتی به این بازار اعلام کرده اند.

مدیر عامل بورس انرژی با اشاره به اینکه بورس انرژی آمادگی لازم رابرای انجام معاملات محصولات نفتی دارد، گفت: بستر انجام این معاملات آماده است اما باید خریدار و فروشنده ای وجود داشته باشد تا معاملات شکل بگیرد.

محمدی با بیان اینکه ورود به حوزه نفت مشکل و وقتبر است، افزود: امیدوارم با همکاری خوب بدنه وزارت نفت و بورس انرژی، بتوانیم در این حوزه نیز فعال شویم.

وی از آمادگی کامل بورس انرژی برای آغاز معاملات خبر داد و افزود: تامین نقدینگی برای فعالان برق وظیفه ما نیست اما مذاکراتی با وزارت نیرو انجام شده است تا مراحل اجرایی این بخش آغاز شود.

محمدی ادامه داد : بخش عمده خرید و فروش برق در ایران دولتی است و پس از فروش برق وجوه آن با تاخیر به تولید کننده پرداخت می گردد به طوریکه شرکت های توزیع به طور مستقیم وجهی دریافت نمی کنند.

مدیر عامل بورس انرژی با اشاره به وقفه و تاخیر ایجاد شده در تسویه وجوه، تاکید کرد: این مسئله برای معامله در بورس انرژی باید بر طرف شود زیرا در صورتی که تسویه وجوه با مشکل مواجه باشد، معامله در این بورس برای فعالان به صورت نسیه بوده و بی فایده خواهد بود.

محمدی از تکمیل بحث های نرم افزاری و آغاز آموزش فعالان و کارگزاران بورس انرژی خبر داد و گفت: کلاس های آموزشی کارگزاران و فعالان بازار برق آغاز شده است.

‌وی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه همچنین از آغاز معاملات آزمایشی ظرف دو هفته آینده خبر داد و تصریح کرد: آمادگی لازم در بخش های مقرراتی، نرم افزاری و اداری برای آغاز معاملات برق وجود دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه بورس انرژی در فازهای بعدی بین المللی می گردد، گفت: امسال بازار داخلی را پوشش خواهیم داد و در فازهای بعد مراحل بین المللی شدن این بورس اجرایی می گردد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.