احتمال پناهندگی اسنودن به اکوادور تقویت شد

۰۱ تیرماه ۱۳،

فضای سایبر > روندها– ممتازنیوز:
ادوارد اسنودن، مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، به نقل از وزیر خارجه اکوادور، از اکوادور تقاضای پناهندگی سیاسی کرده است.

برخلاف درخواست مقام های آمریکایی از هنگ کنگ برای بازداشت اسنودن، او توانست هنگ کنگ را به مقصد فرودگاه “شِرمِتییوو” مسکو ترک کند. گفته می‌شود اسنودن با اولین پرواز به کوبا، سپس به ونزوئلا و در آخر به اکوادور خواهد رفت.

همشهری آنلاین یادآور می‌شود اسنودن به خاطر افشای یک طرح امنیتی اطلاعاتی امریکا تحت تعقیب است.  بر اساس اطلاعاتی که توسط جوزف اسنودن، کارمند یکی از شرکت‌های طرف قرارداد NSA در ماه ژوئن ۲۰۲۴ منتشر کرد، نهادهای امنیتی که در طرح پریزم مشارکت دارند می‌توانند به اطلاعات تماس‌های مخاربراتی و اینترنتی کاربران شرکت‌های فن‌آوری شرکت کننده در این طرح دسترسی داشته باشند.

از سوی دیگر به گزارش یورونیوز ریکاردو پاتینو، وزیر خارجه اکوادور که از هانوی ویتنام دیدار می کرد، در مورد درخواست پناهندگی اسنودن از اکوادور گفته است: «این درخواست با توجه به آزادی بیان و امنیت شهروندان در جهان بررسی خواهد شد… به همین سبب است که باید این درخواست را با دقت بررسی کنیم. بین کشورها تفاوت هایی وجود دارد. دولت هایی وجود دارند که ترجیح می‌دهند بر اساس منافع ویژه خود عمل کنند. ما این‌گونه نیستیم و به حقوق بشر توجه داریم».

ادوارد اسنودن، که حدود دو هفته پیش، برنامه های جاسوسی ارتباطات تلفنی واینترنتی دولت آمریکا را افشا کرده بود، به هنگ کنگ پناهنده شده بود.

ایالات متحده آمریکا از هنگ کنگ خواسته بود تا مانع از خروج ادوارد اسنودن شود و او را به آمریکا بازگرداند. در این صورت، امکان داشت آقای اسنودن با ده سال حبس رو برو شود.

این مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، پش از افشای بعضی برنامه‌های جاسوسی این کشور، گزارش‌هایی نیز در هنگ کنگ منتشر کرد که دولت آمریکا را به جاسوسی علیه چین متهم می‌کند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.