احتمال کشته شدن فرمانده شبکه حقانی

مقامات اطلاعاتی پاکستان و برخی منابع در بین ستیزه جویان روز شنبه اعلام کردند فرمانده عملیاتی شبکه حقانی که گروه شورشی مسئول برخی از مهم ترین حملات بر ضد اهداف دولتی افغان و غربی در افغانستان است، احتمالا در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به پاکستان کشته شده است.مقامات اعلام کردند بدرالدین حقانی که همچنین گمان می رود به فعالیت های تجاری حیاتی و عملیات قاچاق شبکه حقانی رسیدگی می کند، احتمالا در جریان حمله هفته گذشته یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی پاکستان کشته شده است.یکی از مقامات اطلاعاتی پاکستان اعلام کرد: «خبرچین ها به ما گفته اند که وی در حمله هوایی بیست و یکم (ماه اوت) کشته شده است ولی ما نمی توانیم آن را تایید کنیم».
اگر مرگ بدرالدین تایید شود، این می تواند ضربه سنگینی به شبکه حقانی وارد کند که یکی از مخوف ترین دشمنان آمریکا در افغانستان است.
یک مقام اطلاعاتی دیگر پاکستان نیز اعلام کرد: «ما نود درصد مطمئن هستیم که وی در همان خانه ای بوده است که روز سه شنبه هدف حمله یک هواپیمای بدون سرنشین قرار گرفت».
منابع نزدیک به شبکه حقانی نیز اعلام کردند گمان می رود بدرالدین در همان خانه ای بوده است که هدف حمله هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفت.
یکی از این منابع اعلام کرد: «یک هواپیمای بدون سرنشین سه شنبه هفته گذشته دو موشک به این خانه شلیک کرد و بیست و پنج نفر را که عمدتا از اعضای خانواده حقانی بودند کشت».
طالبان پاکستان و منابع قبیله ای اعلام کردند معتقدند بدرالدین در این حمله کشته شده است.این در حالی است که یکی از اقوام بدرالدین می گوید وی زنده و مشغول «فعالیت های جهادی» خود است.وی در گفتگو با رویترز اعلام کرد: «چنین ادعاهایی بی پایه و اساس است».
یک رشته حملات هواپیماهای بدون سرنشین در هفته گذشته در وزیرستان شمالی نشان می دهد سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) که از راه دور این هواپیماها را هدایت می کند، به دنبال یک ستیزه جوی با ارزش بالا در این منطقه ناآرام بوده است.تایید مرگ شورشیان در چنین حملاتی دشوار است زیرا این حملات اغلب در مناطق دورافتاده در شمال غربی پاکستان همچون وزیرستان شمالی روی می دهد که دسترسی به آنها برای مقامات دشوار است.مقامات آمریکایی، شبکه حقانی وابسته به القاعده را مسئول برخی از جسورانه ترین حملات در افغانستان از جمله حمله به سفارتخانه ها و پارلمان این کشور در کابل در ماه آوریل که به کشته شدن یازده نیروی امنیتی افغان و چهار غیرنظامی منجر شد، قلمداد می کنند.آمریکا، سازمان اطلاعات پاکستان را به حمایت از شبکه حقانی و استفاده از آن در افغانستان به عنوان اهرمی برای مقابله با نفوذ فزاینده هند، رقیب قدیمی خود در این کشور متهم می کند.به گزارش خبرگزاری رویترز از اسلام آباد، پاکستان این اتهامات را تکذیب می کند.در صورت تایید خبر مربوط به کشته شدن فرمانده ارشد شبه نظامیان وابسته به شبکه حقانی در افغانستان ، این یک پیروزی بزرگ برای نیروهای آمریکایی در افغانستان به شمار می آید.
اولا گارن ، خبرنگار شبکه تلویزیونی بی بی سی گزارش داد بدرالدین حقانی فرمانده ارشد عملیاتی و مسئول امور مالی این شبکه بوده است. گفته می شود وی مسئولیت برخی از گسترده ترین حملات شبه نظامیان در خاک افغانستان از جمله حمله سال گذشته به هتل اینترکانتیننتال کابل را بر عهده داشته است.

۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.