احداث بزرگترین تونل انتقال آب خاورمیانه

به گزارش خبرنگار مهر، خسرو ارتقایی امروز در یک نشست خبری با اعلام اتمام حفاری بزرگترین و پیچیده ترین تونل انتقال آب در کشور و همچنین خاورمیانه گفت: از طریق این طرح بزرگ تامین آب ۱۰ شهر و ۱۰۰ روستا انجام شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تهران تامین آب شهرهای خوانسار، گلپایگان، خمین، محلات، دلیجان، سلفچگان، ساوه، قم، نیمور و پردیسان قم را نتیجه انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم رود اعلام کرد و افزود: انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه دز شامل ۴ سد انحرافی، اجرای تونل های کوتاه جمعاً به طول ۴٫۵ کیلومتر و اجرای تونل بزرگ ۳۶ کیلومتری انتقال آب در این طرح بزرگ انجام شده است.

وی با اعلام اینکه در روز شنبه هفته آینده شاهد اتم حفاری این تونل بزرگ خواهیم بود، جمع کل حفاری‌های انجام شده برای انجام آبرسانی به ۱۰ شهر و ۱۰۰ روستا را ۵۶ کیلومتر اعلام کرد و بیان داشت: طبق بررسی‌ها این تونل بلندترین تونل آب در خاورمیانه است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام اینکه تا ۳ ماه آینده در هر ثانیه ۲۳ متر مکعب آب به قم منتقل خواهد شد، شرایط فعلی را انتقال ۲٫۸ متر مکعب در ثانیه اعلام کرد و افزود: بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان در بخش انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم رود و جمعاً با خط انتقال هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است که جزو طرح‌های مهر ماندگار نیز تلقی می‌شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.