احداث پروژه های عمرانی در چابهار شتاب می گیرد

در طول ۲ ماه ابتدای سال ۹۱ حدود ۴ میلیارد تومان در منطقه آزاد چابهار جذب و پیش بینی می شود تا پایان سال به ۶۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

فرهاد امین دهقان مدیر فنی و مهندسی در گفتگو با خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، با بیان این مطلب گفت: بندر تاریخی چابهار دارای موقعیت ویژه استراتژیک و ممتاز، دروازه کشور برای ورود به آب های بین‏ المللی، مبدا و مسیرهای ترانزیتی غیرقابل رقابت، با اراضی پهناور و مستعد سرمایه گذاری در زمینه های گوناگون است.
وی تصریح کرد: شرایط ویژه آب و هوایی، آفتاب درخشان در تمام فصول، ساحل طولانی نیگلون و زیبایی های طبیعی در این منطقه چنان دیدنی و تاثیر گذارند که بعد مسافت برای دسترسی به آن را از یاد می برند که ایجاد زیرساختهای لازم برای رونق محور شرق باتوجه به جایگاه راهبردی چابهار از اهمیت بالایی برخوردار است.
 وی اعتقاد دارد که بخش خصوصی در این راه باید حضور پررنگ تری در مناطق آزاد داشته باشد.
مدیر فنی و مهندسی منطقه چابهار در خصوص امضای تفاهم نامه میان افغانستان و چابهار اظهار داشت: در جهت رونق منطقه چندی پیش تفاهم نامه ای میان منطقه آزاد چابهار و افغانستان به امضا رسید. بر اساس این تفاهم نامه ایران ۵۰ هکتار زمین برای بازرگانان افغان در بندر چابهار در نظر گرفت و تجار افغان برای ۵۰ سال حق استفاده از آن را دارند و بندر چابهار به خاطر موقعیت استراتژیک از اهمیت بین المللی برخوردار است. چابهار برای افغانستان به یک راه ترانزیتی بزرگ تبدیل شده که این مهم نتیجه تلاش‎های پیگیر مدیر عامل منطقه آزاد چابهار بوده است.
در سایه همکاری های این موافقت نامه، بازرگانان افغان می توانند انتقال کالاهای خود را ارزان تر، راحت تر و مطمئن‎تر از گذشته انجام دهند.
وی تاکید کرد: شرایط خوبی آب و هوایی چابهار و ایجاد بانک و بیمه از دیگر مزیت های بندر چابهار برای بازرگانان خارجی است افغانستان با داشتن منابع زیر زمینی فراوان و امضای قرارداد های مختلف با کشورهای خارجی، می تواند به منظور حمل و نقل کالا از این بندر برای رشد اقتصادی خود استفاده کند با امضای این موافقت نامه بخش ترانزیت در این منطقه رونق می گیرد و حجم بالایی از سرمایه وارد کشور خواهد شد و صنایع وابسته به ترانزیت در کشور رونق خواهد گرفت.
مدیر فنی و مهندسی منطقه چابهار ادامه داد: برای تسهیلات حمل و نقل، شرکت مشترک حمل و نقل دو کشور تاسیس شده است و یک شرکت هوایی افغانستان نیز تمایل دارد که از کابل به چابهار و دبی و برعکس پرواز داشته باشد.
امین دهقان به مزیت های این منطقه اشاره کرد و افزود: طبیعت چابهار بسیار بکر و دست نخورده  است و جذابیت ویژه ای دارد  که می تواند صنعت توریست را در این منطقه رونق بخشد.چابهار خارج از محدوده خلیج فارس واقع شده است وبزرگترین مزیت آن این است که خارج از ترافیک خلیج فارس است. همچنین در زمینه واردات و صادرات کالا به راحتی می توان از این بندر اقدام کرد. باید گفت بیمه کشتی هایی که وارد چابهار می شوند بسیار کمتر از بندر عباس است و با واردات از این بندر کل شهرهای شرقی کشور و افغانستان را می توان تغذیه کرد.
وی  به پروژه های انجام شده در منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و گفت: در سال گذشته پروژه های گوناگونی تعریف شده است که می توان به ۱۲ پروژه در حال اجرا در منطقه ‌آزاد چابهار اشاره کرد که شامل شبکه توزیع آب اراضی پیکره سوم شمالی به طول ۸ هزار و ۷۷۰ متر، شبکه جمع آوری فاضلاب اراضی پیکره سوم شمالی به طول ۶ هزار و ۷۳۶ متر، شبکه توزیع آب اراضی پیکره سوم جنوبی (که در اواخر سال گذشته عملیات اجرایی پروژه های پیکره آب و برق جنوبی و شمالی آغاز شده و در حال اجراست) همچنین شبکه آبرسانی به سایت تجاری و مهمانسرا (۵۰ متر مکعبی)، احداث مخزن ۵۰۰ متر مکعبی پیکره سوم جنوبی، توسعه انبارD، مسجد مرکزی، سوله انبار ۷ هزار متر مربعی تراس A و انبار هانگار ۱ هزار و ۳۱۵ متر مربعی و آبیاری تحت فشار، اسکله گردشگری، پیکره شنی گردشگری و فیبر نوری از دیگر پروژه های سال ۹۱ محسوب می شود.  
وی اظهار داشت: پروژه های دیگری نیز در دست اقدام است که تا ۳ ماه آینده آغاز خواهند شد. این پروژه ها شامل نیروگاه خورشیدی، قرنطینه دام، طرح جامع GIS، آب شیرین کن آب شرب ۴ هزار متر مکعبی، آب شیرین کن فضای سبز۲۵۰۰ مترمکعبی، ساختمان اداری مرکزی، ساختمان حراست، سالن ورزشی، احداث سیل بند و تصفیه خانه مرکزی پیکره مسکونی  است.
سرپرست روابط عمومی منطقه آزاد چابهار اضافه کرد: همچنین در اوایل خرداد ماه سال ۹۱ هتل لیپار در چابهار به مزایده گذاشته شد و به فروش رفت و سازمان منطقه آزاد چابهار در نظر دارد با عواید حاصل از فروش این هتل، هتل دیگری در منطقه آزاد چابهار احداث کند همچنین یکسری از پروژه ها نیز در حال طراحی است مانند طرح جامع چابهار که در سال ۷۶ نوشته شده بود و نیاز به بازنگری داشت که در حال حاضر در مرحله انتخاب مشاور است.
امین دهقان تاکید کرد: در طول ۲ ماه ابتدای سال ۹۱ حدود ۴ میلیارد تومان در منطقه ازاد چابهار جذب سرمایه داشتیم که پیش بینی می شود تا پایان سال ۹۱ به ۶۰ میلیارد تومان افزایش یابد./ک


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.