احداث ۲۳۷ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در کشور

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

درسه سال اول برنامه پنجم توسعه کشور، ۱۹۸ هزار هکتار شبکه اصلی و ۳۹ هزار هکتار شبکه فرعی آبیاری و زهکشی در کشور ساخته شده است.


به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سلماسی مدیرکل دفتر توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: از طی دو سال اخیر ۲۳۷ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در کشور ساخته شده است.

وی  تصریح کرد:تکمیل سامانه آبیاری از شبکه اصلی (انتقال و توزیع) تا شبکه فرعی ورودی به مزرعه برای بهبود بازده آبیاری، جلوگیری از تلفات ناشی از نفوذ، تبخیر از سطح و خودکفایی در تولید محصول‌های مهم و راهبردی و ایجاد اشتغال، از ضرورت‌های ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی در کشور است.

مدیرکل دفتر توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی شرکت مدیریت منابع آب ایران دربارهٔ دستاوردهای ملموس این اقدام، گفت: ایجاد عمران و آبادانی، توسعه و رونق کشاورزی، بهره‌برداری بهینه از منابع آب و خاک، جلوگیری از مهاجرت روستاییان، ایجاد حدود ۱۰۰ هزار شغل به صورت مستقیم و ۱۰۰ هزار شغل به صورت غیرمستقیم و افزایش عملکرد محصول به میزان تقریبی دو برابر در هکتار، ازجمله دستاوردهای ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی در کشور است.

وی در ادامه دربارهٔ برنامه شاخص دفتر توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی شرکت مدیریت منابع آب ایران در دو سال آینده، اظهار داشت: تحقق برنامه استفاده از اعتبار فاینانس در سطح ۱۳۴ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اصلی و فرعی، برنامه شاخص این دفتر است.

سلماسی افزود: هدف بلندمدت ما، ساخت حدود ۵۰۰ هزار هکتار شبکه اصلی و یک میلیون هکتار شبکه فرعی است و در کوتاه‌مدت نیز به‌دنبال ساخت حدود ۱۳۴ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی از محل اعتبار فاینانس هستیم.

وی سپس گفت: با اجرای این طرح، برای حدود ۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و برای ۵۰ هزار نفر دیگر به صورت غیرمستقیم، شغل ایجاد می‌شود.

سلماسی افزود: صرفه‌جویی حدود ۱۰ درصد در مصرف آب شبکه در سال و افزایش عملکرد محصول به میزان تقریبی دو برابر در هکتار، از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح خواهد بود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.