احداث ۵ اردوگاه شرایط سخت برای قاچاقچیان موادمخدر

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا افشار در همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که روز دوشنبه در تالار امام جواد(ع) وزارت بهداشت برگزار شد، اظهارداشت: نقطه کلیدی در مبارزه با موادمخدر، اردوگاههای شرایط سخت هستند. به طوریکه وزارت کشور در حال احداث ۵ اردوگاه شرایط سخت برای انتقال قاچاقچیان مواد مخدر است.

وی افزود: قانون گفته که زندانیان موادمخدر باید شرایط سختی داشته باشند و از همین رو نباید مسامحه کنیم و سازمان زندانها و قوه قضائیه به قانون عمل کنند.

افشار با عنوان این مطلب که در بخش درمان معتادان زیاد موفق نبوده ایم، گفت: برای آنکه بتوانیم پاسخگوی نیاز درمانی معتادان باشیم باید مراکر درمانی کشور به ۲ برابر افزایش دهیم.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی از سکونتگاههای غیررسمی و نقاط حاشیه ای شهرها به عنوان کانونهای موادمخدر نام برد و افزود: به دستور وزیر کشور از هفته آینده رسیدگی به ۷۰۰ نقطه حاشیه ای شهرها که جمعیتی بالغ بر ۵ میلیون نفر را در خود جای داده اند، آغاز می شود.

وی با تاکید بر این نکته که حوزه پیشگیری از اعتیاد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، گفت: در این زمینه طرح تحول اجتماعی به عنوان برنامه‌ای برای کاهش آسیبهای اجتماعی است که این برنامه تصویب و مورد توجه رئیس جمهوری نیز هست و تاکنون بخشهایی از آن در استانداریها شروع شده است.

افشار ادامه داد: برنامه ملی کاهش اعتیاد یک سال است که تصویب شده و باید مورد ارزیابی قرار گیرد. البته ما در بخش مقابله و مبارزه به خصوص در بستن مرزها نیز توفیقی داشته‌ایم ولی در بخش پیشگیری دستگاههای متولی خوب عمل نکرده‌اند. البته در راه‌اندازی اقامتگاهها فعالیتهای خوبی صورت گرفته است. ولی متاسفانه در بخش پیشگیری دستگاههای متولی خوب عمل نمی‌کنند مثلاً همین ستاد مبارزه با مواد مخدر که بودجه بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان در سال ۹۰ برای پیشگیری داشت تنها ۱۰ میلیارد آن در زمینه پیشگیری محقق شد.

 

وی با اشاره به تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به روانگردانها که بزرگترین ضربه را به کشور زده است گفت: اگر چه سال قبل در مجمع تشخیص مصلحت نظام قانون مبارزه با مواد روانگردان تصویب شد اما در زمینه پیشگیری گامهای موثرتری می‌توانستیم برداریم.

 

قائم مقام وزیر کشور افزود: برای پیشگیری و مقابله با معضلات مواد مخدر باید فرهنگ عمومی ارتقا یابد البته وقتی مسئولان نیز نتایج خود را در بازه زمانی کوتاه‌مدت مشاهده نمی‌کنند انگیزه جدی در این زمینه نیز نخواهند داشت و تا روزی که تقاضا کاهش نیابد مقابله و مبارزه با معضل مواد مخدر نتیجه‌ای نخواهد داشت.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.