احساس تنهایی، عامل بالقوه کاهش عمر

نوشته شده توسط شهروز در ۲۴ تیر

آیا تنهایی برای انسان کشنده است؟ بر اساس نتایج دو تحقیق که به تازگی در نشریه Archives of internal Medicine چاپ شده، تنهایی و حتی احساس، احتمال از کار افتادگی یا مرگ زودرس را افزایش می دهد.

ls010065elderlylonelinesscrop-salemzi

در تحقیق اول که توسط محققان دانشکده پزشکی هاروراد انجام شده، زندگی و سلامت قلبی ۴۵٫۰۰۰ داوطلب که سابقه مشکلات قلبی داشته اند، طی مدت چهار سال مورد مطالعه قرار گرفت. نتیجه این تحقیقات نشان داده است، آن دسته از داوطلبانی که تنها زندگی می کرده اند، بیشتر در معرض حملات قلبی و حتی مرگ ناشی از مشکلات مشابه قرار داشته اند.

اما افزایش سن، رابطه ای معکوس در رابطه تنهایی و مرگ زودرس نشان داده است. بر اساس این مطالعه مشخص شد، ۲۴ درصد داوطلبان ۴۵ تا ۶۵ ساله ای که تنها زندگی می کرده اند، در معرض حملات قلبی یا مرگ زودرس خواهند بود. این در حالیست که این رقم برای ۶۶ تا ۸۰ ساله ها حدود ۱۲ درصد است. ضمن اینکه محققان در این مطالعه، رابطه تنهایی و مرگ را در افراد ۸۰ سال به بالا، بسیار ناچیز تخمین زده اند. این تفاوت شاید نشانگر آن است که تنهایی در میان میانسال ها امری نامعمول است. احساس تنهایی برای یک فرد میانسال، منجر به بروز مشکلات روحی و همچنین اجتماعی بیشتری -نسبت به افراد مُسن،- می شود. این مشکلات بر سلامتی فرد نیز تاثیرگذار است.

علاوه بر تاثیراتی که تنهایی بر روحیه فردی و اجتماعی افراد دارد (که به صورت غیر مستقیم بر سلامت آنها موثر است) تنهایی، تاثیراتی مستقیم نیز بر سلامت افراد می گذارد. افرادی که به همراه خانواده یا هم خانه زندگی نمی کنند، نسبت به سایر افراد، موقعیت های خاص دیگری را نیز تجربه می کنند. مصرف غذاهای ناسالم، فراموشی در مصرف به موقع دارو، عدم توجه به وضعیت جسمانی خود و … از موارد شایع در این رابطه محسوب می شوند.

علاوه بر این، نتایج تحقیق دیگری نیز -در دانشگاه کالیفرنیا تحت نظر دکتر Carla Perissionotto،- نشان داده است که نه فقط تنهایی، بلکه احساس تنهایی و حتی احساس قرنطینه شدن نیز می تواند تاثیرات منفی بر روحیه و سلامت افراد داشته باشد. برای مطالعه آن می توانید به —اینجا مراجعه نمایید.

برگرفته از: Time

سالم‌ زی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.