احسان کرمی: «ماه عسل» برنامه احسان علیخانی است

احسان کرمی یکی از مجری‌های موفق تلویزیون در سال‌های اخیر است، هم سابقه اجرا در رادیو و تلویزیون را دارد، در زمینه تئا‌تر تحصیل کرده و اطلاعات کاملی درباره سینما، بازیگری و اجرا دارد.

کرمی از معدود مجریان نسل تازه است که علاوه بر وسواس و توجه به کارش، ادبیاتی مناسب و محترمانه در ارتباط با مخاطب دارد. کرمی در گفتگو با سوره سینما از وضعیت اجرا و برنامه‌سازی در تلویزیون صحبت کرد.

به عنوان یک مجری شیوه اجرا و برنامه‌سازی مذهبی در ماه مبارک رمضان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 
نظر خاصی ندارم، با شرایطی که در تلویزیون وجود دارد ترجیح می‌دهم در مورد این موضوع صحبت نکنم، اما تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که برنامه‌های زمان افطار از سطح کیفی پایینی برخوردار است.

چرا این موضوع اتفاق افتاده؟
رویکرد سازمان به نوعی عوض شده است. رویکرد سازمان نسبت به برنامه‌سازی و مجریانی که اجرای این برنامه را بر عهده دارند عوض شده و الان چیز‌های دیگر در اولویت سازمان قرار دارد که من هم نمی‌دانم چیست و فکر می‌کنم سازمان صدا‌و‌سیما الان ترجیح می‌دهد رویه خود را نسبت به سال‌های گذشته تغییر دهد، یا باید این رویه را پذیرفت و یا اجرا نکرد، حاصل این تغییر رویه‌ها هم این است که در تلویزیون می‌بینید، اگر مردم این رویه را می‌پسندند نشان می‌دهد سازمان موفق بوده.

 
پس به نظر شما این تغییر رویه باعث از دست رفتن مخاطب می‌شود؟
من در این مورد نمی‌توانم اظهار نظر کنم، به هرحال باید آمار گرفته شود و نظرسنجی انجام شود، عده‌ای هستند که تلویزیون هرچه نشان بدهد نگاه می‌کنند، اما واقعیت این است که آیا برنامه‌هایی که از تلویزیون به عنوان ویژه افطار پخش می‌شود برنامه‌ای است که بتواند مردم را پای تلویزیون بنشاند و در ایجاد حال و هوای معنوی ماه رمضان موفق است یا نه؟

من فکر می‌کنم در این مورد باید نظرسنجی شود و فعلا هم فقط یک روز گذشته و نمی‌توان قضاوت کرد، اما به هرحال امر مسلم آن است که سازمان صدا‌و‌سیما نسبت به سال‌های گذشته رویه متفاوت را در پیش گرفته و من یکی از کسانی هستم که نتوانسته‌ام این رویه را درک کنم و با آن کنار بیایم و بفهمم که چه اتفاقی قرار است بیفتد، شاید من آدم دیر فهمی هستم. ولی عده دیگری از دوستان هم هستند که به همین دلایل یا کم کار هستند و یا فعالیتی در این زمینه ندارند.

اگر این رویه تغییر کند آیا حاضرید در تلویزیون پرکار‌تر شوید؟
من هفته‌ای یکبار «رادیو هفت» را اجرا می‌کنم و آن زمانی هم که این رویه تغییر نکرده بود آدم زیاد پرکاری جز در یک مقطع نبودم. بعید می‌دانم که این رویه بخواهد تغییر کند، به نظر این آغاز یک سری تحولاتی است که موجب رفت و آمد و جابجایی‌هایی چه در سطح برنامه‌سازان و چه در سطح مجریان خواهد شد. این رویه تازه شروع شده و بعید می‌دانم به این زودی‌های تمام شود.

چه اتفاقی افتاد که این رویه شروع شد؟
به هرحال سازمان‌ صدا‌و‌سیما پیشبرنده اهداف کلی نظام است و ما هم باید در چارچوب همین اهداف حرکت کنیم، من اطلاعات کافی برای اظهار نظر در این مورد ندارم اما به هرحال باید در دایره‌ای حرکت و صحبت کرد کرد که به کسی برنخورد.

نظرتان راجع به رفتاری که با بعضی از مجری‌های سازمان شده چیست؟
به نظرم باید گفت که ما ارج و قرب آنچنانی نداریم. سازمان از پول بیت‌المال خرج عده‌ای می‌کند و بعد این افراد می‌شوند خانم ایکس و آقای ایگرگ و بعد به راحتی آن‌ها را کنار می‌گذارد. خب این آدم‌ها زحمت کشیدند و به کارشان عشق دارند، اگر مشکلی هست می‌ود با چهار کلمه حرف این مشکل را حل کرد، وقتی سازمان به ستاره‌هایی که درست کرده اهمیت نمی‌دهد اتفاق خوبی نمی‌افتد، حواس مجریان را جمع می‌کند که جایگاه محکمی ندارد و این باعث می‌شود خیال ما از کاری که می‌کنیم راحت نباشد، ذهنمان مشوش باشد و حتی به فکر کارهای دیگر بیافتیم. فکر می‌کنم در سال‌های اخیر سازمان در ساخت محیطی که مجریانش با خیال راحت در آن کارکنند خیلی موفق نبوده و عده زمانی مه در اوج هستند کنار گذاشته شوند. من هم باطبع باید دست به عصا راه بروم، خیلی کم کار کنم و خیلی هم به فکر پیشرفت در این عرصه نباشم.

اگر روزی بخواهید در عرصه دیگری غیر از اجرا کار کنید چه می‌کنید؟
خب، من هم در رشته تحصیلی‌ام کار کرده‌ام و هم بازیگرم، بازیگری تئا‌تر می‌تواند گزینه مناسبی باشد، اما واقعیت این است که من عاشق اجرا، مخصوصا اجرای رادیو هستم، اما برای اینکه بتوان دینم را نسبت به مردم و سازمان ادا کنم سعی می‌کنم برنامه‌ای را اجرا کنم که بتوانم خوب اجرایش کنم و بهترین اجرای آن برنامه را ارائه دهم. اگر این برنامه وجود نداشته باشد ترجیح می‌دهم این حق را از دیکران نگیرم و کسی که لیاقت بیشتری دارد اینکار را انجام دهد.

اگر به شما پیشنهاد اجرای قبل از افطار شبکه سه می‌شد آیا قبول می‌کردید؟
ابدا، اصلا، هیچ وقت این اتفاق نمی‌افتاد.

چرا؟ به خاطر سابقه ذهنی که در ذهن مخاطبان از احسان علیخانی وجود دارد؟
ببینید. من دوست احسان علیخانی هستم. این در درجه اول، اما در درجه بعدی این برنامه زمانی با فرزاد حسنی شروع شد، به دلایلی فرزاد کنار رفت که آن دلایل را هم من نفهمیدم. بعد احسان علیخانی آمد و این برنامه را اجرا کرد، انصافا هرکس هم غیر از احسان علیخانی آمد نتوانست. احسان در اجراهای خودش ضعف دارد، من هم دارم، فرزاد حسنی هم دارد، همه ما ضعف‌هایی داریم، اما این ضعف‌ها باید با صحبت کردن برطرف شود.
 
من مطمئنم آدمی مثل احسان علیخانی آدمی نیست که انتقاد ناپذیر باشد. «ماه عسل» برنامه احسان علیخانی است و من هیچوقت این اشتباه را نمی‌کردم که برنامه او را اجرا کنم، اسم آن ریسک هم نیست، اشتباه شغلی است که در برنامه دیگری کسی به اجرا بپردازد، با این حال از ته دلم امیدوارم که علی ضیا که این ریسک را کرده موفق شود، شاید هم نظر من درباره اشتباه بودن این اتفاق نادرست باشد. به هر حال همه این افراد دوستان من هستند. ولی من به شخصه هیچوقت چنین کاری نمی‌کردم.
 

۵۸۲۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.