احمدتوکلی: تصمیمات شورای نگهبان باید به گونه‌ای منعکس شود که عقلای جامعه توجیه شوند

۰۲خردادماه،

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد لزوم تمکین از نظر شورای نگهبان درخصوص احراز صلاحیت‌ها اظهار داشت: به طور طبیعی وقتی کسی نامزد می‌شود، این فرض را پذیرفته است که باید قانون اساسی برای این شخص اعمال شود. قانون اساسی نیز مسئولیت احراز صلاحیت‌ها را بر عهده شورای نگهبان قرار داده است. بنابراین وقتی شخص می‌پذیرد و ثبت‌نام می‌کند باید نظر شورای نگهبان را تمکین کند.

توکلی با بیان اینکه اعضای شورای نگهبان ۱۲ نفر آدم فاضل می باشند که ۶ نفر از آنها مجتهدان و ۶ نفر نیز حقوقدان می باشند، گفت: حقوقدانان منتخب نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می باشند. ولی ۱۲ عضو شورای نگهبان در هر صورت معصوم نیستند و ممکن است خطا و یا اشتباهی داشته باشند، بنابراین راه شکایت و اعتراض نیز باز است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اگر فردی احراز صلاحیت نشد، اگر چه معترض باقی بماند، ولی طبیعی است که باید به ساختار قانونی تن دهد و در عمل باید نظر شورای نگهبان را تمکین کند، تصریح کرد: شورای نگهبان می‌تواند سبب تقویت خودش باشد و رفتاری داشته باشد که برای عامه عقلای جامعه توجیه‌پذیر باشد. یکی از این موارد که می‌تواند به شورای نگهبان کمک کند، ارائه توضیحات در مورد تصمیماتش است.

توکلی در پاسخ به این سوال که بعضی بعد از اعلام احراز صلاحیت‌ها به توهین و تخریب شورای نگهبان می‌پردازند در صورتی که امام خمینی (ره) تضعیف فقهای شورای نگهبان را برای اسلام و کشور خطرناک دانستند، اظهار داشت: این طرز برخورد نشانه کم توجهی به جایگاه نهادهای قانونی است. توجه کنید که امام خمینی (ره) در جای دیگر به شورای نگهبان تذکر دادند شما باید رفتارتان به گونه‌ای باشد که خودتان سبب افزایش اعتبار و جلب اعتماد بیشتر مردم شوید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصمیمات شورای نگهبان باید به گونه‌ای منعکس شود که وقتی عامه عقلای جامعه می‌خوانند، توجیه شوند، گفت: یکی از رفتارهایی که می‌تواند تفاهم را در جامعه بالا ببرد، این است که شورای نگهبان در مورد تصمیمات و اقدامتش توضیح دهد. از سوی دیگر اینکه فقط بگوییم باید نظر شورای نگهبان را تمکین کنیم، اشکال ندارد و باید هم تمکین کنیم. ولی این نوع تمکین کردن تا مردم را هم‌رأی نکند، همراه نخواهند کرد.

توکلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بعضی بعد از اعلام احراز صلاحیت‌ها، به بعضی اعضا و حتی دبیر شورای نگهبان توهین می‌کنند به دنبال چه اهدافی می باشند؟ گفت: توهین حتی به نهادی به غیر از شورای نگهبان نیز خوب نیست، ولی سوال و اعتراض و شنیدن پاسخ نیز حق مردم است و پاسخ دادن نیز وظیفه شورای نگهبان است.

وی افزود: در نهایت ما باید ضمن اینکه به خودمان و دیگران سفارش می‌کنیم به تصمیم نهادهای قانونی احترام بگذارند و نظر آنها را تمکین کنند، ولی از نهادهای قانونی نیز انتظار داریم به گونه‌ای رفتار کنند که کمتر مورد سوال واقع شوند و یا اینکه اگر سوالی به وجود آمد، نسبت به پاسخ دادن بی‌اعتنایی نکنند.
/۱۷۲۲۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.