احمدی‌نژاد: تهران و هانوی ظرفیت‌های گسترده‌ای برای افزایش همه‌جانبه روابط دارند

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ شنبه ۲۰م آبان ۹۱،

روسای جمهور ایران و ویتنام بر لزوم گسترش روابط همه‌جانبه میان دو کشور تاکید نمودند و توسعه مناسبات در بخشهای مختلف میان دو ملت را به نفع صلح و امنیت جهانی قلمداد نمودند.

به گزارش تفسیری گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمود احمدی‌نژاد بعدازظهر جمعه به وقت محلی در جریان مسافرت به ویتنام در جلسه هیاتهای عالیرتبه ایران و ویتنام که به ریاست روسای جمهور دو کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه روابط ایران و ویتنام عمیق و دوستانه است، گفت: یاد و نام ویتنام و ملت این کشور برای مردم ایران همواره با افتخار و عزت بوده است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پیشرفت ویتنام را در جهتی پیشرفت خود می‌داند چراکه معتقدیم که دو کشور در یک جبهه قرار دارند، اظهار نمود: مطمئنا گسترش روابط ایران و ویتنام به نفع دو ملت و صلح و امنیت جهانی است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه خوشبختانه مناسبات دو کشور در عرصه سیاسی بسیار عالی است، خاطرنشان نمود: مواضع ما در موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی کاملا مشترک است.

وی با اشاره به برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد و حضور مشارکت فعالانه ویتنام در این اجلاس گفت: شعار و مصوبات این اجلاس ، آرمانها و آرزوهای مشترک میان ملتها است که می‌توانیم با استفاده از این ظرفیت و گسترش همکاری های سیاسی در زمینه طراحی و معرفی نظم آینده جهان، گامهای مثبتی را برداریم چرا که امروز جهان به شدت به این موضوع نیاز دارد و خوشبختانه در این جهت ایران و ویتنام نگاه مشترکی دارند.

احمدی‌نژاد تصریح نمود: جمهوری اسلامی ایران و ویتنام دو کشوری می باشند که از نظم یکطرفه موجود متحمل آسیب‌های فراوانی شده‌اند، اما می توانند باگسترش همکاری ها در مسیر رسیدن به پیشرفت و توسعه حرکت نمایند.

وی با اشاره به همکاری های خوب ایران و ویتنام در بخشهای مختلف اقتصادی اظهار داشت: ایران و ویتنام ظرفیت های بسیار گسترده‌ای دارند و می‌توانند از این ظرفیت ها در جهت گسترش همکاری‌ها و سرمایه‌گذاریها در بخشهای مختلف استفاده نمایند.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با ویتنام ندارد، گفت: البته دشمنان ما فشارهای سنگینی را برای جلوگیری از توسعه روابط بر ما اعمال می‌کنند اما می توان با تلاش و استفاده از روشهای مختلف این فشارها را بی اثر نمود که در این جهت پیشنهاد می‌کنم سقفی برای گسترش تجاری و اقتصادی مدنظر قرار گرفته و همه تلاشها در جهت رسیدن به آن معطوف شود.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه سال آینده چهلمین سالگرد ایجاد روابط میان ایران و ویتنام است، گفت: می توان با یک برنامه ریزی مشخص این سال را به جشن مشترک فرهنگی دو ملت تبدیل نمود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و ویتنام می‌توانند با مشارکت یکدیگر به سرعت ساختارها و زیرساخت‌های لازم برای توسعه همه جانبه روابط را ایجاد نمایند.

رییس‌جمهور همچنین با اشاره به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه کشاورزی و مدیریت منابع آب اظهار داشت: در این خصوص نیز می‌توانیم از تجارب دو کشور در جهت گسترش تولیدات محصولات کشاورزی استفاده کنیم.

احمدی‌نژاد همچنین ویتنام را کشوری بزرگ توصیف نمود و ادامه داد: بزرگی یک کشور به وسعت آن نمی باشد بلکه به اثرگذاری آن در تاریخ است و ویتنام بزرگ است چون حاوی ملتی بزرگ است. مطمئنا این مسافرت گام بسیار خوبی در جهت گسترش روابط میان دو کشور خواهد بود و بنده یقین دارم که آینده ای روشن در انتظار ملت‌های دو کشور است.

بر اساس این گزارش تفسیری، چونگ تان سانگ – رییس‌جمهور ویتنام – نیز در این نشست ضمن خوشامدگویی به دکتر احمدی‌نژاد و هیات همراه وی تاکید نمود: دولت ویتنام اعتقاد راسخ دارد که مسافرت هیات ایرانی فرصتی بسیار مناسب برای گسترش و تعمیق روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران است.

رییس‌جمهور ویتنام با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره دوستی، دیرینه برای دولت و ملت ویتنام بوده است بر لزوم همکاری‌های متقابل و تقویت روابط دیپلماتیک، اقتصادی و تجاری میان دو کشور اشاره و تاکید نمود.

وی همچنین با اشاره به برگزاری موفق اجلاس عدم تعهد در تهران تصریح نمود: مطمئنا با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران جنبش عدم تعهد در دوره ریاست ایران می‌تواند به دستاوردهای خوبی دست پیدا کند. اجلاس اخیر عدم تعهد سمبل و نشانه روشنی از حرکت هماهنگ و مشارکت اعضای این جنبش بود.

رییس‌جمهور ویتنام با اشاره به اینکه ارزش و اهمیت بسیار بالایی به روابط دوستانه خود با جمهوری اسلامی ایران قائل هستیم از حمایت‌های دولت و ملت ایران در مقاطع مختلف بین‌المللی از دولت ویتنام تقدیر نمود.

گسترش تبادلات تجاری میان دو کشور، استفاده از ظرفیت‌های ایران و ویتنام و تبادل تجربیات در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، کشاورزی، علمی و آموزشی و توسعه گردشگری و روابط میان دو ملت از جمله موضوعاتی بود که هیات‌های عالی رتبه ایران و ویتنام در خصوص راهکارهای گسترش و ارتقاء آنان با یکدیگر بحث تبادل نظر نمودند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.