احمدی نژاد درگذشت پدر علم جغرافیای نوین ایران را تسلیت گفت

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری، احمدی نژاد در این پیام نقش و تأثیر غیرقابل انکار این دانشمند فرزانه، تلاشگر و خستگی‌ناپذیر در پرورش شاگردان برجسته در حوزه جغرافیا و تلاش برای سربلندی ایران اسلامی را مورد تاکید قرار داد.

رییس جمهوری، فقدان این دانشمند بزرگ را به جامعه علمی و دانشگاهی کشور تسلیت عرض کرده است.

وی از خدای بزرگ برای آن استاد فقید رحمت و مغفرت و برای بازماندگان و جامعه علمی و پژوهشی کشور صبر و اجر مسألت نموده است.

استاد گنجی جغرافیدان نام‌آور ایرانی و از چهره های ماندگار علمی کشور شامگاه پنجشنبه ۲۹ تیرماه در سن یک صد سالگی در یکی از بیمارستان های تهران درگذشت.

دکتر گنجی در ۲۱ خرداد سال ۱۲۹۱ هجری شمسی (۱۹۱۲ میلادی) در شهر بیرجند متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در آن شهر گذراند. وی تحصیلات عالی را در دارالمعلمین عالی (۱۳۱۲ – ۱۳۰۹)، کارشناسی ارشد را در انگلستان (۱۳۱۷-۱۳۱۲) و آمریکا (۱۳۳۳ – ۱۳۳۱) در رشته جغرافیا با تاکید بر اقلیم‌شناسی گذراند و پایان‌نامه او در مورد آب و هوای ایران به زبان انگلیسی به چاپ رسید.

استاد گنجی از ۱۳۱۷ تا ۱۳۵۴ در دانشگاه تهران تدریس کرد و اولین استادی بود که جغرافیای نوین را وارد برنامه‌های دانشگاهی کشور کرد. وی که مدت ها مدیر گروه جغرافیای دانشگاه تهران بود در سال ۱۳۵۴ به عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران انتخاب شد.

وی همچنین از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۷ مدیریت اداره کل هواشناسی را عهده‌دار بود و در واقع بنیانگذار سازمان هواشناسی ایران بود. در همین سال‌ها برای مدت چهار سال ریاست منطقه آسیا را در سازمان هواشناسی عهده‌دار شد.

دکتر گنجی دارای کتاب های زیاد و بیش از یک صد مقاله به زبان‌های فارسی و انگلیسی است.

وی در بیست و نهمین کنگره اتحادیه بین‌المللی جغرافیایی در کره جنوبی در سال ۲۰۰۰ به عنوان یکی از ۱۵ جغرافی دان برجسته جهان و در سال ۲۰۰۱ به عنوان مرد علمی جهان در حوزه هواشناسی برگزیده شد.

**۱۵۳۲**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۲۳۳۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.