احمدی نژاد فردا به عربستان می رود

به گزارش خبرآنلاین، دعوت پادشاه عربستان برای حضور رئیس جمهور در اجلاس مکه اگر چه یک تعارف بدون اصرار از سوی سعودی ها بود، اما مقامات دستگاه سیاست خارجی ایران براساس استراتژی تاکید بر دیپلماسی در دوران سرد روابط دو کشور در نهایت تصمیم گرفتند در این نشست حضور پیدا کنند تا علی رغم رعایت نشدن پروتکل ها از سوی مقامات عربستان، رئیس جمهور ایران برای چندمین بار به عربستان سفر کند بدون اینکه پادشاه این کشور عربی سفری به تهران دااشته باشد.

پیش از این امیر عبدالهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در گفت وگو با ایرنا گفته بود: «آقای دکتر محمود احمدی نژاد بارها به عربستان سفر کردند. رییس جمهوری به دلیل روابط همسایگی خیلی از پروتکل ها را کنار گذاشتند. منتظر این نماندند که اگر یک سفر رفتند، حتما آقای ملک عبدالله بیاید؛ اگر می گفتند که ملک عبدالله بیمار است، آقای احمدی نژاد می گفتند که اشکالی ندارد، من می روم. اگر می گفتند اجلاس بین المللی است، آقای احمدی نژاد نگفتند که چون ایشان نیامده پس من این اجلاس را شرکت نمی کنم؛ چند مرحله این سفر را به حُکم همسایگی و با حسن نیت انجام دادند.»
 براساس پروتکل های دیپلماتیک در ازای هر سفر مقام ارشد یک کشور باید یک سفر ازسوی مقامات مقابل انجام شود. اما مقامات عربستان حتی در مقابل حرکت رو به جلوی جمهوری اسلامی، واکنش مثبتی نشان ندادند و مقامات عربستان اعلام کردند که پادشاه این کشور به اجلاس نم که شهریور ماه در تهران برگزار می شود، حضور پیدا نمی کند.

 ایران پیش از این دعوت نامه ملک عبدالله را برای حضور در اجلاس غیر متعهد ها را به این کشور ارسال کرده بود.

 فرقانی مدیر کل امور بین الملل رئیس جمهور هم در گفت وگو با ایرنا خبرگزاری دولتی ایران به این مساله اشاره کرده ، اما تاکید کرده است «ایران با آمادگی کامل برای بررسی موضوعات مهم جهان اسلام، ایجاد اتحاد و اتفاق و همچنین جلوگیری از توطئه هایی که علیه جهان اسلام تدارک دیده شده و یا در حال اجراست، در اجلاس مکه شرکت می کند.»

سازمان همکاری های اسلامی ۵۷ عضو دارد که از لحاظ جغرافیایی به سه گروه آسیایی، آفریقایی و عرب تقسیم می شوند.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.