احیای رشته های منسوخ شده صنایع دستی در استان سمنان

۳۱فروردین۱۳،

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان از احیای رشته های منسوخ شده یا در حال منسوخ شدن صنایع دستی بومی این استان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ “حمید یزدانی” اظهار داشت: بر این اساس تا کنون رشته نمدمالی در سمنان، چاپ قلمکار در دامغان و لاک تراشی در شاهرود احیا شده است.
وی با اشاره به اینکه هنرهای سنتی بومی این استان از جمله قفل سازی، شیشه گری فوتی، رفوگری، چهل تکه دوزی، پلاس بافی، حجاری سنتی و … منسوخ شده اند، گفت: مستندسازی، خریداری و نگهداری نمونه های قدیمی، شناسایی اساتید فن و جذب علاقمندان از راهکارهای احیای رشته های منسوخ شده یا در حال منسوخ شدن صنایع دستی است.
یزدانی برگزاری دوره های آموزشی، فراهم کردن زمینه فروش هر چه بیشتر صنایع دستی و همچنین کاربردی شدن تولیدات را از دیگر راهکارهای حفظ و احیای صنایع دستی بومی استان عنوان کرد و افزود: بیش از ۱۸ رشته صنایع دستی بومی این استان در حال منسوخ شدن است.
وی با تاکید بر خرید کالای ایرانی و توجه به هنرمندان صنایع دستی اظهار داشت: مسگری، خراطی، چلنگری، مشبک فلز، سوخت روی چوب، کرباس بافی و … از جمله رشته های در حال فراموشی صنایع دستی این استان است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان گفت: جایگزین کردن کالاهای تولید شده توسط هنرمندان بومی هر استان به جای کالاهای لوکس خارجی گام موثری در حفظ و احیای رشته های مختلف صنایع دستی است.
یزدانی، تعداد رشته های صنایع دستی فعال در استان سمنان را ۵۱ رشته عنوان کرد و افزود: سفال، سرامیک، گلیم، قلمکار، منبت، معرق، نمدمالی، دست بافته های سنتی و … از صنایع دستی فعال استان سمنان است./ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.