اخبار کوتاه از تحولات در سوریه

*** کشته شدن معاون گروه فتح الاسلام

تارنمای ‘دام پرس’ روز دوشنبه اعلام کرد که ‘عبدالغنی جوهر’ مهم ترین فرد تحت تعقیب ارتش و دستگاه اطلاعات لبنان که معاون رهبر گروه ‘فتح الاسلام’، در منطقه القصیر در مرز سوریه و لبنان کشته شد.

این تارنما با اعلام کشته شدن وی افزود: اطلاعات منتشر شده از شخصیت های اسلامی و طرف های امنیتی در لبنان از کشته شدن جوهر در منطقه القصیر در مرکز سوریه حکایت دارد.

بر پایه این گزارش، وی در جریان تبادل آتش بین افراد مسلح و نیروهای سوری در منطقه مزبور همراه با شمار زیادی از افراد مسلح کشته شد.

برخی منابع نیز اعلام کردند که جوهر ملقب به ‘ابوهاجر’ که با نام جعلی ‘عمر’ وارد سوریه شده بود در جریان آماده سازی یک خودرو بمب گذاری شده کشته شد.

دام پرس خاطر نشان کرد که جوهر طرح چند انفجار در چند سال اخیر در لبنان بود که به کشته و یا مجروح شدن شماری از نیروهای لبنانی منجر شد.

*** درگیری مرزبانان سوری با افراد مسلح در مرز مشترک با اردن

در منطقه ‘نصیب’ در مرز سوریه با اردن نیز مرزبانان سوری با افراد مسلح که قصد ورود به سوریه را داشتند، درگیر شدند.

در جریان این درگیری ۸ نفر کشته ، ۵ نفر دستگیر و ۲۰ نفر هم مجروح شدند که این مجروحان همراه با باقی افراد مسلح به سمت اردن فرار کردند.

*** دستگیری افراد مسلح و کشف و شناسایی محموله های سلاح

در منطقه ‘ضاحیه قدسیا’ در استان ریف دمشق در نزدیک دمشق نیز نیروهای امنیتی سه نفر از اهالی استان حمص و یک فرد غیرسوری را دستگیر کردند.

در منزل این افراد ۲۰ کیلو گرم مواد منفجره و چند قبضه سلاح کشف و ضبط شد.

در استان ‘لاذقیه’ در غرب سوریه نیز یک کامیون حامل مقادیر زیادی سلاح کشف و ضبط شد.

شبکه الاخباریه السوریه نیز امروز از کشف و ضبط کردن مقادیر زیادی اسلحه و مهمات در منطقه ‘جدیده’ واقع در مرز سوریه با لبنان خبر داد .

*** به آتش کشیدن دادگاه دوما در حوالی دمشق

شبکه الاخباریه امروز در خبر دیگری اعلام کرد که افراد مسلح امروز هنگام بازدید ناظران سازمان ملل از منطقه دوما در استان ریف دمشق دادگاه منطقه را به آتش کشیدند.

ناظران سازمان ملل بر اساس قطعنامه ۲۰۴۲ شورای امنیت به سوریه اعزام شده تا بر اساس طرح شش بندی کوفی عنان فرستاده سازمان ملل برای حل بحران در سوریه بر آتش بس نظارت کنند.

این آتش بس از روز ۲۴ فروردین ماه برقرار شده است .

*** ترور برخی از سوری ها در مناطق مختلف

یک پزشک ، شماری از نظامیان ارشد و دو شهروند سوری نیز امروز و دیروز از سوی افراد مسلح در شمال و جنوب سوریه کشته و یا ربوده شدند.

بر اساس اعلام الاخباریه امروز یک پزشک در منطقه القصور در شهر درعا در مرکز سوریه از سوی افراد مسلح کشته شد.

بر اساس اعلام خبرگزاری سوریه (سانا) یک استاد دانشگاه پزشکی شهر حلب در شمال سوریه نیز روز گذشته از سوی این افراد مسلح ربوده شد.

سه افسر سوری نیز یکشنبه شب و امروز از سوی افراد مسلح در اطراف شهر حماه در مرکز سوریه و شهر درعا در جنوب این کشور کشته شدند.

دو شهروند سوری نیز یکشنبه شب در منطقه اللیرمون در شهر حلب در شمال سوریه از سوی افراد مسلح کشته شدند.

*** تکمیل شبکه برق در شهر ادلب

‘عماد خمیس ‘ وزیر برق سوریه نیز اعلام کرد که شبکه برق رسانی به شهر ادلب در شمال غرب سوریه به صورت کامل مرمت شده است و در منطقه باباعمرو در مرکز سوریه و استان حمص نیز ۹۰ درصد فعالیت ها برای تکمیل شبکه برق رسانی به پایان رسیده است.

ادلب و باباعمرو از ناآرام ترین مناطق سوریه در چند ماه اخیر بود.

تاکنون نزدیک به ۷ هزار نفر در سوریه از زمان آغاز بحران در این کشور در سیزده ماه گذشته کشته شدند.

خاورم**ا.ا**۱۴۳۶**۱۴۳۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۳۹۸۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.