اخبار لحظه به لحظه از روند مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵

https://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2015/07/eafeca6d3f3e34165a68eb31c0a71ab72.jpg

هفت روز از مذاکرات هسته‌ای در حالی گذشت که شاهد ۸ دور مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا و نیز مذاکرات دو جانبه ایران با طرف‌های روسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بودیم.

هشتمین روز مذاکرات با خود دهمین دور مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا، صالحی و مونیز و نیز مذاکرات ظریف و آمانو را به همراه داشت. آخرین دقایق این روز از مذاکرات با سخنان عراقچی همراه بود که در خصوص همزمانی برداشته شدن تحریم‌ها و اقدامات ایران صحبت‌هایی انجام داد و اینکه این توافقنامه با تصویب شورای امنیت رنگ جدی‌تری به خود خواهد گرفت.

سفر آمانو به تهران از دیگر رویدادهای مهم این روزها بود. ظریف در پایان روز هفتم نیز در پیامی تصویری خطاب به ۱+۵ به آنها توصیه کرد دست از دشمنی بردارند و رویکردی معقول در پیش گیرند.

نهمین روز مذاکرات با دو دور مذاکرات ایران و آمریکا و نیز کنفرانس خبری کری به پایان رسید.

روز دهم مذاکرات شاهد دیدارهای ظریف با همتایان آمریکایی و روس همراه بود و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا. همچنین اولین نشست عمومی ایران و ۱+۵ نیز در ساعات پایانی روز دوشنبه برگزار شد.

***

۱۷:۳۲ وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران آسان نیست، از بازگشت خود به پاریس خبر داد و گفت فردا (چهارشنبه) به وین باز می گردد.

۱۷:۳۰ وزرای خارجه ایران و چین دقایقی قبل در وین به گفت‌وگو پرداختند.

۱۷:۱۵  یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی گفت: مذاکرات در دو سه روز آینده به منظور بررسی راه‌حل‌ها پیرامون موضوعات باقیمانده ادامه می‌یابد.

۱۶:۵۴  رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر انرژی آمریکا دقایقی قبل در شهر وین به گفت‌وگو نشستند.

۱۶:۵۳  وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد توافق موقت ژنو و تعلیق تحریم‌های ایران تا روز جمعه تمدید شده است.

۱۶:۳۵ علت وضع هیچ‌یک از چهار دسته‌ی کلی تحریم‌های صنعت نفت ایران، صرفا بهانه هسته‌ای و حتی صرفا به علت اتهامِ «اشاعه‌ی تسلیحات کشتار جمعی» نیست بلکه در کنار آن اتهاماتی مانند حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و پولشویی نیز ذکر شده است.

۱۶:۲۰ وزیر خارجه روسیه هنگام ترک وین با بیان اینکه کار به جلو پیش می‌رود، گفت که تعدادی از وزرای خارجه ۱+۵ وین را ترک خواهند کرد.

۱۶:۱۸ قطعه «هتل کوبورگ» با موضوع مذاکرات هسته‌ای و بر اساس شعر مشترک محمدمهدی سیار و میلاد عرفان‌پور و صدای مهران میرزایی منتشر شد.

۱۶:۰۶ وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه پس از پایان نشست با دیگر وزرای ۱+۵، گفت کمتر از ۱۰ موضوع مانده که باید در مذاکرات هسته‌ای حل شود.

۱۵:۵۹ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه در حال کار هستیم تا به نتیجه برسیم، گفت: به سخت‌ترین و حساس‌ترین بخش مذاکرات رسیدیم.

۱۵:۴۲ رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله هسته‌ای چه حل بشود چه نشود در اراده ملت ایران در حمایت از ملت فلسطین تغییری ایجاد نمی‌کند.

۱۵:۴۰ هیئت آمریکایی رزرو اتاق‌هایشان را تا روز ۱۰ جولای تمدید کردند

۱۵:۰۷ سفیر ایران در افغانستان با اشاره به اینکه لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به بهبود شرایط امنیتی و توسعه افغانستان کمک خواهد کرد، گفت: ایران برای مبارزه با داعش در افغانستان آماده است.
۱۴:۵۰ خبرنگار نشریه فایننشال تایمز به نقل از یک دیپلمات نوشت: بعید است امشب توافقی حاصل شود و در بهترین حالت توافق روز چهارشنبه انجام می‌شود

۱۴:۴۷ ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در دیدار خود در روز ۹ جولای درباره همکاریهای نظامی و توافق هسته‌ای گفتگو و رایزنی خواهند کرد.

۱۴:۴۵ استاد دانشگاه تهران تأکید کرد اگر از موضع اقتدار و قدرت صحبت کنیم طرف غربی مجبور به عقب‌نشینی می‌شود و تاکید کرد زیاد نباید حرف‌های منفی مقامات آمریکایی را جدی گرفت چون آنها می‌دانند آمریکا بیش از ایران به توافق نیاز دارد.
۱۴:۲۵ آغاز دیدار نشست داخلی وزاری خارجه ۶ کشور

۱۴:۲۲ یک مقام کاخ سفید خبر داد که رئیس‌جمهوری آمریکا برای گفتگو درباره مذاکرات هسته‌ای ایران، امروز سه شنبه میربان نشستی با حضور اعضای دموکرات مجلس سنای این کشور است.
۱۳:۱۱ سومین نشست وزرای خارجه ایران و ۶ کشور که قرار بود ساعت ١٠ به وقت وین برگزار شود به تأخیر افتاد.

۱۳:۰۸ یک روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات این کشور درباره حمایت روسیه و چین از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران و تلاش تهران برای برهم زدن اتحاد گروه ۱+۵ هشدار داد.

۱۲:۴۰ از صبح زود جلسات معاونان در حال برگزاری است.
۱۲:۴۰ گفت‌وگوی کوتاه ظریف با کری داشت.
۱۲:۴۰ جلسات مختلف داخلی نیز در سطوح مختلف بین اعضای گروه پنج بعلاوه یک برگزار شده و می شود.
۱۲:۲۸پایگاه آمریکایی در گزارشی به نقل از منابع مطلع درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ نوشت دو طرف در موضوع بازگشت خودکار تحریم‌ها در صورت نقض احتمالی توافق از سوی تهران به پیشرفت رسیدند.

۱۲:۲۰ نشست داخلی وزرای خارجه ۱+۵ به ریاست موگرینی آغاز شد. سومین نشست وزرای خارجه ایران و ۶ کشور قرار است تا دقایقی دیگر برگزار شود

۱۲:۰۸ بن کاردین عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مدعی شد «توافق قوی» با ایران باید شامل بازرسی از مراکز نظامی، PMD و مصاحبه با دانشمندان باشد و رفع تحریم‌ها هم منوط به عقب نشستن تهران از برنامه هسته‌ای خود باشد.
۱۱:۳۵ دستیار رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید پس از آنکه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران رفع شد، در مورد ورود ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای تصمیم‌گیری می‌شود.

۱۰:۳۸  سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه این سفر نشانه عزم جدی ارتقاء همکاریهاست، گفت: ایران و آژانس با دستیابی به تفاهم در مورد جدول موضوعات و زمانبندی همکاری مشترک گام مهمی در مسیر حل موضوعات باقیمانده برداشتند.

۰۹:۵۹  پایگاه «هیل» وابسته به کنگره آمریکا در گزارشی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت که فشار اعضای ارشد دموکرات بر رئیس‌جمهوری این کشور افزایش یافته است.

۰۵:۱۶  آمریکا و هم پیمانان غربی آن در جریان مذاکرات باز دبه درآورده‌اند و می‌گویند بخشی از تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران نباید لغو شود.

۰۴:۴۹  رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که به سرزمین‌های اشغالی فلسطین سفر کرده گفت واشنگتن صرفنظر از حصول یا عدم حصول توافق هسته‌ای، «برتری نظامی» رژیم صهیونیستی را در منطقه حفظ خواهد کرد.

۰۳:۲۰  وزرای خارجه روسیه و چین دقایقی قبل هتل محل مذاکرات هسته‌ای در وین را ترک کردند.

۰۲:۴۶  دومین نشست وزرای خارجه ایران و ١+۵ با حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی پیش در هتل پله کوبورگ شهر وین پایان یافت.

۰۲:۰۱  سفیر فرانسه در آمریکا می‌گوید ایران در پایان دوره توافق هسته‌ای احتمالی، مجاز خواهد بود به انجام فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای مطابق مفاد پیمان «ان‌پی‌تی» بپردازد.

۰۱:۱۹  دومین نشست عمومی وزاری خارجه ایران و ۱+۵ دقایقی پیش آغاز شد.

۰۰:۳۵  اینکه ایران در زمینه پی ام دی حاضر به همکاری با آژانس شده لطفی است که ایران در حق آژانس و در مجموع مذاکرات روا داشته اما با این وجود باید پیش شرطهایی را در این مسیر لحاظ کند.

۰۰:۲۴  در حالی که به نظر می رسید راهی تا رسیدن به توافق جامع باقی نمانده است، مذاکره‌کنندگان غربی با تهدید به احتمال «شکست مذاکرات» کوشیدند رسیدن به توافق را به گام‌های ایران منوط کنند.

۰۰:۱۵  رئیس اسبق سازمان سیای آمریکا پیشنهاد کرده واشنگتن بایستی به منظور وادار کردن ایران به پذیرش شرایط مد نظر خود از مذاکرات هسته‌ای خارج شود.

۰۰:۱۴  در صورت عدم حصول توافق هسته‌ای، رژیم تحریم‌ها علیه ایران «فرو می‌پاشد» و برنامه‌ هسته‌ای ایران غیر قابل نظارت می‌شود؛ این را آمریکایی‌ها خودشان می‌گویند.

۲۳:۴۰ نشست دوم عمومی ایران و ۱+۵، امشب ساعت ۰۰:۱۵ دقیقه بامداد سه شنبه.

۲۲:۲۹ یک دیپلمات ایرانی ادعای خبرگزاری انگلیسی رویترز درباره پافشاری تهران برای رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه این کشور را رد کرد.

۲۲:۱۴ یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی با بیان اینکه فضای مذاکره جدی است، گفت: اختلافات جدی است ولی حرکت رو به جلو می باشد.

۲۱:۵۴ یک دیپلمات آلمانی گفته که احتمال شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ که در حال حاضر در شهر وین جریان دارد، منتفی نیست.

۲۱:۳۶ معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان با بیان اینکه ملت ایران خاطرات تلخی از آمریکا دارد گفت دو کشور در صورت توافق هسته‌ای می‌توانند در زمینه‌های دیگر نیز همکاری کنند.

۲۱:۲۹ سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که شرط اصلی توافق ایران و ۱+۵ در وین، متعهد ماندن ایران به قول و قرار لوزان است.

 

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. رضا رضايي:

    سرانجام به کجا خواهد رسید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.