اختصاصی خبرآنلاین: از کل بودجه دولتی سال ۹۱ چقدرش به فدراسیون فوتبال رسید؟

فروردین ۱۴۰۳

ورزش > مدیریت ورزش – وزارت ورزش از مجموع ۴۰ میلیارد بودجه ای که سال قبل در اختیار داشت ، ۱۰ میلیاردش را به فدراسیون فوتبال داد.

فرهاد عشوندی: بودجه جاری وزارت ورزش و جوانان در سال برای اولین بار در ۸ سال قبل کاهشی چشمگیر داشت و به رقمی معادل بودجه جاری ورزش در اوایل دهه ۸۰ رسید. کاهش بودجه دولت سبب شد تا وزارت ورزش یکی از نهادهای دولتی باشد که از بودجه مصوب نزدیک به ۲۰۰ میلیاردی اش تنها ۴۰ میلیارد را جذب کند و کمتر از ۳۰ درصد بودجه مصوبش را بدست آورد. از این رقم جذب شده اما فدراسیون فوتبال در اسناد رسمی وزارت ورزش با جذب رقمی معادل ۱۰٫۱ میلارد تومان ، بالاترین سطح دریافتی را نسبت به دیگر فدراسیون های ورزشی داشته است.به گزارش ممتازنیوز ، این رقمی است که اختلافی فاحش دارد با آنچه علی کفاشیان بارها گفته از وزارت ورزش دریافت کرده است. کفاشیان در تمام یکسال قبل همیشه مدعی بود ، حتی ریالی از وزارت ورزش دریافت نکرده است. البته وزارت ورزش در برگه ترازنامه مالی سهم فوتبال از این ۴۰ میلیارد را عدد ۰ در نظر گرفته بود و اما حالا می گویند ۱۰ میلیارد به این فدراسیون پرداخت شده اس. از این ۱۰ میلیارد رقمی نزدیک به ۶٫۷ میلیارد آن در زیر ردیف بودجه جوانان به فدراسیون فوتبال داده شده که می توانست تمام مشکلات تیم های پایه ایران را حل کند اما…
نکته جالب اینجاست که حتی یک ریال هم از این پول برای کمک به جوانان نبوده است. وزارت ورزش به سبب قانون مصوب مجلسی ها در سال حق کمک به تیم های استقلال و پرسپولیس یا دیگر تیم های حرفه ای را نداشته است پس این بودجه به فدراسیون فوتبال می رود تا به عنوان بودجه جوانان از ردیف های وزارت ورزش خارج شود. فدراسیون فوتبال هم موظف است تا این پول را با همین ردیف به دو تیم استقلال و پرسپولیس بپردازد. این ردیف اینگونه وارد حساب های استقلال و پرسپولیس شده. علی کفاشیان در این باره به خبرآنلاین می گوید:« به هر حال این مبلغ را وزارت ورزش پرداخت و اعلام کرد باید به استقلال و پرسپولیس داده شود و ما هم همین کار را کردیم. ردیف این بودجه ها هم بحث تیم های پایه بود.»
فتح الله زاده هم دریافت این مبلغ را از فدراسیون فوتبال تایید می کند. این در حقیقت همان ۳ میلیارد تومانی است که مدیران استقلال و پرسپولیس گفته اند وزارت ورزش از تعهد ۹ میلایردی اش در اختیارشان گذاشته بود. اما همچنان نزدیک به ۳٫۵ میلیارد تومان بودجه دولتی دیگر در حساب فدراسیون فوتبال است. کفاشیان اما باز می گوید:« پولی که به ما داده شده ، کم بود. بیشتر این ارقام پاداش هایی می باشند که بازیکنان تیم ملی بعد از پیروزی های شان گرفتند.» فوتبال ایران سال قبل چند رخداد مهم داشت که برایش پاداش هایی از سوی وزارت ورزش اهداء شد. به طور مثال صعود تیم ملی نوجوانان به جام جهانی و برد تیم ملی ایران برابر کره جنوبی در تهران. ملی پوشان بعد از این برد درحالی که علی کفاشیان هم در رختکن تیم نبود نفری ۲۰ میلیون تومان پاداش گرفتند که با اعضای کادرفنی یعنی همان جا یک میلیارد تومانی میان شان تقسیم شده است و باقی مانده این رقم چیزی نزدیک به ۲ میلیارد تومان است. پولی که وزارتی ها می گویند به کارلوس کروش داده شده بود ، البته این ادعای شان را مهدی محمد نبی هم تائید می کرد . این یعنی سهم فوتبال ایران برای رشد و. توسعه از منابع دولتی در سال ۹۱ معادل صفر بوده است. درست در ردیفی که وزارت ورزش به عنوان متولی دولتی وظیفه دارد برایش هزینه بپردازد.
امسال که سال جام جهانی است ، شرایط ورزش کشور حتی بدتر از سال قبل شده. بعید نیست به سبب کاهش منابع مالی بودجه وزارت ورزش از همان ۴۰ میلیارد تومان جاری هم کاهش پیدا کند. این یعنی شرایطی بس دشوارتر برای همه ورزش ها و بخصوص فوتبال. فوتبالی که از ابتدای امسال تنها دریافتی اش پاداش های ۵۰ میلیونی صعود به جام جهانی ملی پوشان بوده. ارقمی که باز به حساب فدراسیون فوتبال نوشته می گردد!
۴۱۴۱


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.