اختصاص ارز مرجع به واردات کره/۲۲ هزار تن کره در راه بازار

۲۸اردیبهشت،

n00082823-b.jpg

دبیر انجمن صنایع فراورده‌های لبنی با اشاره به اینکه اختصاص ارز مرجع به واردات ۲۲ هزار تن کره انباشت شده در گمرک‌های کشور آغاز شده است، گفت: این میزان کره وارداتی مصرف حدود چهار تا پنج ماه کشور است.

رضا باکری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: کارهای اداری اختصاص ارز مرجع به کره‌های وارداتی آغاز شده و قرار است تا پایان سال و براساس مصوبه مجلس و ستاد تدابیر ویژه اقتصادی دولت به واردات کره ارز مرجع اختصاص یابد.

او در پاسخ به این سوال که چرا امکان تولید داخلی کره وجود ندارد؟ گفت: شیرخامی که مخصوص تولید کره باشد و چربی آن بالا باشد در کشور تولید نمی‌شود و در این زمینه ظرفیت سازی لازم نشده است.

در همین حال رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز خبر داده که به زودی کمبود کره در بازار از طریق واردات و عرضه آن برطرف خواهد شد.

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم گفته که ارز کره تامین شده است و پس از اختصاص آن برای واردات کره روند ورود مواد اولیه به کشور و ترخیص و توزیع این کالا توسط بخش خصوصی آغاز می‌شود.

سالانه حدود ۵۰ هزار تن کره از کشورهای نیوزیلند، استرالیا و کشورهای اروپایی مانند هلند، آلمان، فرانسه و بلژیک وارد کشور می‌شود که به سبب اختصاص نیافتن ارز، موجودی کره در کارخانه‌های لبنی به شدت کاهش یافته است و به نقل از کارشناسان در صورت ترخیص نشدن کره تا پایان اردیبهشت ماه، کمبود به وجود آمده کره در بازار تشدید خواهد شد.

سالانه ۶٫۷ میلیون تن شیر در دامداری‌های کشور تولید می‌شود که به سبب کمبود تولید شیر نمی‌توان کره را از منابع داخلی تهیه کرد.

به گزارش ایسنا بانک مرکزی اوایل اردیبهشت ماه سال جاری ارز مرجع واردات بسیاری از اقلام اساسی از جمله کره و روغن را حذف کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.