اختصاص هفتمین جلد «ادبیات ایران از دیروز تا امروز» به رباعیات عطار

به گزارش خبرنگار مهر، در این کتاب که گردآورنده آن مسعود علیا است ۲۱۱ رباعی از عطار چاپ شده است.

رباعی یکی از قالب‌های کوتاه و جذاب شعر فارسی است که سرودن در آن به توانایی خاصی نیاز دارد چون هم قالب آسانی نیست و هم اینکه شاعر باید حرف‌هایش را در کوتاه‌ترین شکل ممکن به روی کاغذ بیاورد.

علیا در مقدمه کتاب آورده است: بعضی از قالب‌های شعری تا اندازه‌ای تعیین‌کننده محتوای شعرهایی هستند که در آن قالب سروده می‌شوند. مثلا قالب غزل معمولا بیان‌کننده اندیشه‌ها و احساسات عاشقانه بوده و همین باعث شده که شاعرانی که در این قالب شعر می‌گویند غالبا از حال و هوای شعر عاشقانه خارج نشوند. اما رباعی قالب خوبی برای بیان لحظه‌های شاعرانه و اندیشه‌ها و عواطف ناگهانی شاعران است.

هر جا که اسم رباعی می‌آید ناگهان اسم خیام به ذهن متبادر می‌شود اما مصحح مختارنامه درباره جایگاه و ارزش رباعی‌های عطار مطلبی می‌گوید که تفربرانگیز است: شاید در زبان فارسی هیچ شاعری به اندازه عطار رباعی خوب و مسلم‌الصدور (اثری که قطعا متعلق به هنرمندی خاص است) نداشته باشد.

عطار یکی از معروف‌ترین شاعران کهن فارسی است که جایگاه ویژه‌ای بین مخاطبان دارد و شعرهایش این امکان را یافته‌اند که بر دل کوچک و بزرگ بنشینند.

تصویری که عطار در آثارش از خود رسم کرده تصویر شاعری است که دل غمناک و دردمند دارد بارها از خود انتقاد می‌کند و از فاصله‌ای که میان گفتار و کردارش می‌بیند، شکوه سر می‌دهد، از نفس خود شکایت می‌کند و زندگی‌اش را تباه شده می‌بیند، شوق خداوند را در وجودش احساس می‌کند و در برابر هستی و جلوه‌های رنگ به رنگ و پروردگار آن دچار حیرت است.

گزیده رباعیات عطار در ۱۲۸ صفحه و با تصویرهای هدا حدادی به چاپ رسیده و با قیمت ۳ هزار تومان منتشر شده است.

پیش از این هزار و یک شب، کلیله و دمنه، مثنوی و مولوی، لیلی و مجنون و منطق الطیر به عنوان ۶ جلد اول مجموعه ادبیات ایران از دیروز تا امروز منتشر شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.