اختصاص یکهزار و ۲۰۰ هکتار زمین به کشاورزان ایرانی و چینی درتاجیکستان

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری ‘تاج نیوز’، ‘سعدالله بیک نظرف’ هدف از این اقدام را انتقال تجربه کشاورزان ایرانی و چینی به فعالان بخش کشاورزی این استان و آموزش شیوه های نوین کاشت، داشت و برداشت عنوان کرد.

وی با اشاره به جایگاه بخش کشاورزی ایران و چین در بازار محصولات باغی و زراعی جهان، گفت: در قالب این همکاری ۳۰۰ هکتار از اراضی شهر توس و ۳۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی منطقه ناصر خسرو استان ختلان در اختیار کشاورزان جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

وی افزود: ۲۹۸ هکتار از اراضی منطقه جلال الدین رومی، ۱۲۳ هکتار از اراضی جامی و ۲۹۰ هکتار از اراضی یاوان نیز در این راستا در اختیار کشاورزان چینی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد که بهره گیری از توانایی های علمی و تجربی کشاورزان ایرانی و چینی سبب شده که میزان برداشت ذرت کشاورزان محلی نیز امسال نسبت به سال قبل بیش از پیش افزایش یابد.

هم اکنون در استان ختلان که در جنوب شرقی تاجیکستان واقع شده است، بیش از ۴۰ هزار نفر در بخش های مختلف کشاورزی اعم از زراعی و باغی فعالیت می کنند.

دولت تاجیکستان دی ماه سال گذشته مجوز فعالیت کشاورزان چینی برای فعالیت بر روی زمین های کشاورزی را صادر کرد.

طبق توافق صورت گرفته میان دولتهای دوشنبه و پکن، شرکتهای خصوصی چینی فعال در بخش تجاری کشاورزی می توانند برای کشت محصول پنبه و برنج در زمین های جنوب تاجیکستان به صورت اجاره فعالیت کنند.

فائو و برنامه جهانی غذا در سال گذشته میلادی، تاجیکستان را در فهرست ۲۲ کشوری قرار داد که از ‘بحران متمادی’ عدم امنیت غذایی رنج می برد، این بدان معناست که این کشور دست کم هشت سال است از بحران غذایی رنج می برد.

براساس برنامه جهانی غذا، عدم امنیت غذایی به صورت ناتوانی در ‘دریافت غذای کافی برای پشتیبانی از یک سبک زندگی سالم و فعال’ تعریف می شود.

برنامه جهانی غذا اعلام کرده است که حدود ۳۰ درصد مردم تاجیکستان از عدم امنیت غذایی رنج می برند.

این برنامه که از ارگان های وابسته به سازمان ملل متحد است، امسال ۲۷٫۹ میلیون دلار تسهیلات به توسعه بخش کشاورزی تاجیکستان تخصیص داده است.

کمیته هماهنگ سازی برنامه جهانی امنیت غذا بر ضرورت ادامه اصلاحات اقتصادی بخصوص در بخش کشاورزی تاکید کرده است.

این برنامه از تاجیکستان درخواست کرده تا از این تسهیلات در زمینه بهبود وضعیت شبکه های آبیاری به ویژه مکانیزه کردن این بخش به تجهیزات آبیاری قطره ای و بارانی، افزایش سطح زیر کشت اراضی کشاورزی و بهره گیری از روش های نوین در بخش تولید محصولات کشاورزی استفاده کند.

آساق**ه.ص**۱۵۵۸**‌۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۰۷۹۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.