اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان برای بیمه بیکاری

به گزارش خبرنگار پارلمانی برنا، نیره اخوان در جلسه علنی امروز مجلس افزود: ۱۴ و نیم درصد سهم نفت از کل بودجه و ۲۵ درصد مازاد درآمد نفت به این بخش اختصاص یافته است چون همسایه های ما از این میادین استفاده می کنند و ما از این سرمایه گذاری ها محروم هستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: توجه به بنیه دفاعی و صنایع دفاعی از دیگر موارد مطرح در لایحه بودجه است که از مازاد درآمد نفت سه و نیم میلیارد دلار برای این بخش اختصاص یافته ضمناً در بند ۱۱ به وزارت دفاع اجازه داده شده است که از اوراق مشارکت ریالی اقدام کند.

وی اضافه کرد: هدفمند کردن یارانه ها از دیگر موارد مطرح در لایحه بودجه است که در بند ۱۰ با عدد و رقم یعنی ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تولید پیش بینی شده است همچنین برای بهداشت و درمان و بخش سلامت شش میلیارد تومان ، بیمه بیکاری که موضوع جدیدی است دو هزار میلیارد تومان و برای پرداختن به خانوارها ۴۸ میلیارد تومان در مجموع ۶۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

ادامه داد: از دیگر موارد مطرح در لایحه بودجه، واگذاری سهام شرکتهاست که در بند ۸ برای مطالبات قانونی کارکنان دولت و ایثارگران تعیین تکلیف شده است برای مثال دو هزار میلیارد تومان در اجرای قانون حمایت از آزادگان و از فروش همین سهام برای مهار آب های مرزی سه هزار میلیارد تومان ، برای وزارت دفاع شش هزار میلیارد تومان ، برای وزارت نیرو پنج هزار میلیارد تومان و برای صندوق های حمایت سرمایه گذاری بخش کشاورزی چهار هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: توجه به بخش کشاورزی از دیگر موارد مطرح در لایحه بودجه است در بند ۲ برای احداث اب بندها و شبکه های آبیاری و زهکشی فرعی ۸۵ درصد سهم دولت و ۱۵ درصد سهم کشاورز همچنین برای آبیاری تحت فشار همین میزان سهم دولت و کشاورز پیش بینی شده است.

اخوان گفت : از موارد دیگر یکپارچه سازی زمین هاست که به آن نیز توجه شده و نیز در الحاقیه ۲۷ کمک بلاعوض برای نهاده های کشاورزی از قبیل کود و سم مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: توجه به امور زنان و خانواده در بند ۱۵ و بیمه آنها و توجه به ایثارگران در بند ۸ و ۱۴ و نیز وام مسکن ایثارگران از دیگر موارد توجه شده در لایحه بودجه است.

نماینده مردم اصفهان گفت:در این لایحه به بخش فرهنگ نیز توجه شده و نیم درصد سقف بودجه هر دستگاه ملی و استانی برای ترویج فرهنگ قرآنی و اهل بیت (ع) ، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و توسعه فعالیتهای قرآنی و یک درصد از سقف دستگاه های ملی و استانی برای توسعه ورزش همگانی و قهرمانی و زیرساخت ها اختصاص یافته است.

اخوان افزود: مورد دیگر الحاقیه ۴۳ در اجرای قانون برنامه است که بر اساس آن ۱۰ درصد برای امور فرهنگی از جمله کتابخانه های روستایی، گلزار شهدا و بسیج و تأمین جهیزیه برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفته شده است ضمناً این موارد معافیتی در مسائل عوارض و انشعاب آب و برق دارند.

وی اضافه کرد: همچنین ۶ درصد برای حوزه های علمیه سراسر کشور و ۴ درصد برای مرکز خدمات حوزه علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی در الحاقیه ۱۸ در نظر گرفته شده است.

اخوان ادامه داد: توجه به بیمه‌ها از موارد مطرح در لایحه بودجه است که یکی از آنها بیمه کشاورزی است که در الحاقیه ۱۳ آمده است.

همچنین بیمه مردان ۶۰ ساله و زنان ۵۵ ساله با ۱۰ سال پرداخت پرداخت در نظر گرفته شده است که بر این اساس می توانند بازنشسته شوند و کسانی هم که زیر ۱۰ سال سنوات دارند با پرداخت یک جا می توانند خود را بازنشسته کنند.

وی افزود: الحاقیه ۲۲ مربوط به صدور دفترچه های رایگان برای افرادی است که به دلیل بیماری های روانی و روحی و اعتیاد از نیروی انتظامی و قوه قضاییه به بیمارستان ها معرفی می شوند و الحاقیه ۳۶ هم حذف جریمه های بیمه های واحدهای صنعتی ، صنفی و کشاورزی است .

اخوان اضافه کرد: توجه به قوه قضاییه در الحاقیه ۲۱ و توجه به روستاها و امور عشایری در الحاقیه ۴۳ که ۳۰ درصد از ماده ۱۸۰ قانون برنامه پنج ساله برای امور زیربنایی روستایی اختصاص یافته است.

وی افزود: در الحاقیه ۱۷ برای آب شرب روستاها توجه شده است.

در بند ۱۶ نیم تا ۳ درصد اعتبارات دستگاه ها برای امور پژوهش ها و توسعه ملی اختصاص یافته و توجه به کمیته امداد و بهزیستی در الحاقیه ۱۰ و ۱۱ مورد نظر قرار گرفته است.

اخوان گفت: الحاقیه ۱۹ درباره تعیین تکلیف حقوق و مزایای کارکنان قراردادی و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و تعیین تکلیف صندوق فولاد و جهاد است ، در بند ۱۹ تعیین کارگزاران و پیمانکاران مخابرات روستایی و در بند ۵ بانک های عامل موظف شده اند برای پرداخت تسهیلات به روستاها از اسناد عادی استفاده کنند.

در بند ۲۴ و ۳۲ توجه به کارکنان در الحاقیه ۲۸ توجه به مساجد و حسینیه ها و دارالقرآن ها از پرداخت هزینه های مصرفی معافند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.