اختصاص ۲۵ میلیون دلار بودجه ارزی به سینما و تعیین تکلیف مسکن مهر هنرمندان

حوزه معارف

انتشار جلد نهم دایره المعارف قرآن کریم به همت موسسه بوستان کتاب وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، معرفی اعضای دور ششم شورای عالی حوزه‌های علمیه و پس از تایید رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید برای یک دوره چهار ساله توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و برگزاری نخستین نشست دینی اسلام و مسیحیت پروتستان انجیلی با عنوان ‘مسوولیت مشترک مسلمانان و مسیحیان در قبال بیت المقدس در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برخی از رویدادهای مهم حوزه معارف در هفته گذشته بود.

برگزاری آیین اختتامیه دومین جشنواره ‘وقف چشمه همیشه جاری’ تجلیل از ۳۲ نفر از برگزیدگان در رشته‌های مختلف به همت سازمان اوقاف و امور خیریه از دیگر وقایع مهم این هفته حوزه معارف به شمار می رود.

در این هفته همچنین تفاهم نامه همکاری های مشترک بین سازمان دارالقرآن الکریم و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها به امضا رسید.

این تفاهم نامه در جهت نشر و ترویج فرهنگ مقدس قرآن کریم در روستاهای کشور و با توجه به وظیفه نهاد دهیاری در توجه به ابعاد فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی به منظور تحقق توسعه پایدار روستایی از یک سو و وظیفه مندی سازمان دارالقرآن الکریم در زمینه توسعه فرهنگ قرآنی در سطح کشور و ساماندهی فعالیت های قرآنی مردمی امضا شد.

رییس اتحادیه موسسات قرآنی تفسیر جوان نیز در مطلبی از ترجمه آثار و کتاب های این موسسه به ۱۴ زبان زنده دنیا خبر داد و گفت: قرار است در مرحله اول تمامی یک هزار عنوان کتاب این موسسه به زبان عربی ترجمه شود.

‘محمد بیستونی’ اظهار داشت: کار ترجمه عربی آثار موسسه قرآنی تفسیر جوان از هفته گذشته با امضا قرارداد با مترجمان و ناشران معتبر بین المللی بیروت آغاز شده است.

وی با بیان اینکه ۲۰ نفر از مترجمان متبحر و عرب زبان لبنانی کار ترجمه آثار موسسه را بر عهده دارند، ادامه داد: مدت زمان اجرای این طرح سه سال تعیین شده و تمامی آثار ترجمه شده در کشورهای عربی و اسلامی چاپ و منتشر خواهد شد.

* رادیو و تلویزیون

تلویزیون هفته گذشته را با تغییرات در سطح مدیر گروه های شبکه یک سیما و اعلام ساخت چند سریال به پایان برد و رادیویی ها نیز از برگزاری دومین جشنواره رادیو و جوان (جوانه) و دهمین همایش پیرغلامان خبر دادند.

این هفته شبکه سه سیما اعلام کرد که تصمیمی برای ساخت سری جدید سریال

‘ساختمان پزشکان’ ندارد همچنین اعلام شد که قرار است این شبکه مجموعه تلویزیونی الف ویژه ای را با موضوع زندگی امام خمینی تولید کند که کارهای مقدماتس ساخت آن در دست انجام است.

تغییر مدیران گروه های ‘فیلم های تلویزیونی’، ‘ سریال های تلویزیونی’ و ‘گروه معارف’ شبکه یک سیما نیز از رویدادهای این هفته بود که سبب شد تا رحمان سیفی آزاد مدیر گروه فیلم و سریال شبکه چهار سیما مسوولیت سریال های تلویزیونی شبکه یک را بر عهده بگیرد.

طبق این تغییرات ‘محمد کاظم کاظمی’ مدیر گروه بسیج این شبکه مدیر گروه فیلم‌های تلویزیونی شد و حجت الاسلام مصطفی توکلیان نیز مسوولیت گروه معارف این شبکه را بر عهده گرفت.

آغاز تصویربرداری بخش های باقیمانده از مجموعه ‘کلاه پهلوی’، آغاز ساخت مجموعه های تلویزیونی ‘شرکت’، ‘دیروز، امروز، فردا’ و سری جدید مجموعه پلیسی ‘هوش سیاه’ و ساخت مجموعه ‘راز ماندگاری’ درباره زندگی استاد فرشچیان به کارگردانی اصغر هاشمی از دیگر رویدادهای حوزه سریال سازی در هفته جاری بود.

‘محمدحسین صوفی’ معاون صدای سازمان صدا و سیما نیز از برگزاری دهمین اجلاس پیرغلامان حسینی در اردبیل خبر داد و اعلام کرد که مداحانی از کشورهای شیعه در این اجلاس حضور خواهند داشت.

‘بهنام احمدپور’ مدیر رادیو جوان در نشستی از برگزاری دومین جشنواره رادیو جوانه خبر داد و گفت که قرار است پنج جوان نخبه کشور نیز در این مراسم مورد تقدیر قرار می گیرند.

** میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

دست اندرکاران حوزه صنایع دستی و گردشگری، این هفته را با اخبار خوشی از جمله برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی تخصصی صادرات صنایع دستی، نکوداشت نقالان و فردوسی پژوهان و … پایان بردند.

البته در حوزه میراث فرهنگی اخبار ناخوشایندی درباره تخریب آثار تاریخی و بی توجهی به میراث فرهنگی کشور به گوش می رسید.

همایش ملی’تجلیل از فردوسی پژوهان و نکوداشت ثبت جهانی نقالی در فهرست میراث ناملموس یونسکو’ مهمترین رویداد این حوزه بود که با حضور رییس جمهوری در تهران برگزار شد و ۱۹ فردوسی پژوه، نقال و فعال عرصه هنرهای اجرایی مورد تقدیر قرار گرفتند.

‘محمدحسن صالحی مرام’ معاون صنایع دستی کشور نیز اعلام کرد که دومین نمایشگاه بین المللی تخصصی صنایع دستی از ۱۷ خرداد ماه در تهران برگزار می شود و هفت کشور در آن حضور دارند.

تخریب تپه باستانی ‘شادقلی خان’ در قم به دلیل اجرای طرح گسترش راه های جاده ای و احداث فاز ۴ بزرگراه عمار یاسر، تخریب خانه های تاریخی شیراز به منظور گسترش خیابان ها و نوسازی محله های فرسوده شهر و کشاورزی در محوطه باستانی تل گپ در استان کهگیلویه و بویر احمد از اخبار ناگوار حوزه میراث فرهنگی در هفته گذشته بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از اختصاص ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار برای کاوش در محل تلاقی خط آهن ‘اینچه برون – گرگان’ با دیوار دفاعی گرگان خبر داد و اعلام کرد که از دیوار دفاعی گرگان بقایای خاصی جز در چند نقطه باقی نمانده است و در حال حاضر نیز راه های آسفالته و شوسه بسیاری از این دیوار عبور کرده اند.

* حوزه موسیقی

انتشار دو آلبوم موسیقی با نام های ‘ مشرق تبسم ‘ و ‘دیدار دوست’ به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) را می توان به عنوان مهمترین خبر موسیقی در هفته ای که گذشت برشمرد.

در هفته ای که گذشت مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در مصاحبه ای اختصاصی با ایرنا از راه اندازی استودیوهای استاندارد ضبط موسیقی در استانهای کشور خبر داد .

خبر حضور ارکستر ملی در جشنواره موسیقی کویت به عنوان نخستین حضور بین المللی این ارکستر از دیگر اخبار قابل توجه هفته گذشته بود .

* حوزه سینما

سینما در هفته ای که گذشت با اتفاقات مختلفی روبه رو بود که از جمله آن می تواند به تعطیلی دایمی خانه سینما و تشکیل شورای عالی سینما با حور رییس جمهوری اشاره کرد.

سینما در هفته ای که گذشت شاهد اتفاقات بسیاری بود اما در این هفته نگاه ها معطوف به مسایل مربوط به خانه سینما بود.

هیات مدیره خانه سینما روز شنبه اقدام به بازگشایی خانه سینما کردند اما پس از این اقدام هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد در آخرین نشست خود بررسی مجدد صلاحیت خانه سینما را در دستور کار قرار داد و در نهایت پس از بررسی همه جانبه فعالیت و ملاحظه تمامی اسناد و مدارک ، این تشکل را فاقد هرگونه وجاهت قانونی دانست.

این هیات همچنین اقدام به تعطیلی دایم خانه سینما کرده و تاکید کرد که در صورت تخطی از این حکم برابر قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.

با وجود این حکم فعالیت های خانه سینما روز یکشنبه ادامه یافت اما پس از حضور نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پلمپ این مجموعه هیات مدیره خانه سینما تصمیم به تعلیق فعالیت های مجموعه یادشده کردند.

در این هفته همچنین شورای عالی سینما با حضور رییس جمهوری تشکیل جلسه داد. شورای عالی سینما روز چهارشنبه در نشستی به ریاست محمود احمدی نژاد رییس جمهوری تعلیق پرونده‌های مالیاتی دفاتر و اشخاص حقیقی و حقوقی سینمایی به مدت شش ماه ، تخصیص ۲۵ میلیون دلار ارز مورد نیاز سینمای ایران و واگذاری مسکن مهر به هنرمندان را تصویب کرد. در این جلسه کلیات آیین‌نامه اجرایی ذیل بند ‘ل’ ماده ۱۳۹ قانون مالیاتی مورد بحث و تبادل‌ نظر قرار گرفت و در نهایت مقرر شد، اصلاحات جدیدی روی این ماده صورت گیرد تا مشکلات مالیاتی عدیده دفاتر و اشخاص حقیقی و حقوقی سینمایی برطرف شود.

براساس این مصوبه ، همچنین مقرر شد تا اصلاح آیین‌نامه مذکور، کلیه پرونده‌های مالیاتی که در مرحله رسیدگی و اجرا قرار دارند، به مدت شش ماه موقتا به حالت تعلیق درآیند.

تخصیص ارزی جامع برای فعالیت‌های سینمایی از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود که بر اساس آن مصوب شد، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ۲۵ میلیون دلار ارز مورد نیاز سینمای ایران را با نرخ مرجع و طبق نظر سازمان سینمایی، تامین کند.

موضوع تامین مسکن هنرمندان از دیگر مصوبات جلسه شورای عالی سینما بود و مقرر شد تا پایان سال ۹۱ نسبت به واگذاری دو هزار واحد مسکن مهر براساس نیازهای متقاضیان و با تسهیلات ویژه به هنرمندان واگذار شود.

در این جلسه همچنین مقرر شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن ترک تشریفات موجود، اقدامات و تسهیلات لازم را برای تسهیل واردات کالا و خدمات سینمایی، با همکاری‌ سازمان امور سینمایی انجام دهد.

در این جلسه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز موظف شد با استفاده از ظرفیت‌ قوانین، اهداف و وظایف این وزارتخانه و قانون نظام صنفی کشور، اقدامات لازم را در خصوص تشکیل انجمن‌های صنفی قانونمند انجام دهد.

در این هفته همچنین پروژه های ‘عملیات مهد کودک’ به تهیه کنندگی رویا شریف و کارگردانی فرزاد اژدری( کودک و نوجوان) و ‘چتر سبز’ به تهیه کنندگی و کارگردانی ناصر رفائی ( نوجوان ) عناوین طرح‌هایی است که از این شورا پروانه ساخت دریافت کرده اند.

همچنین شورای صدور پروانه نمایش نیز برای فیلم های ‘انسان های آزاد’ به کارگردانی و تهیه کنندگی مه مت تانریسور محصول ترکیه، ‘اسب تورین’ به کارگردانی بلا تار و تهیه کنندگی گابور تنی محصول مجارستان و ‘جنایات هنری’ به کارگردانی مالکوم ون ویلی محصول آمریکا پروانه نمایش صادر کرده است.

در این هفته همچنین اعلام شد که برگزیدگان جشنواره فیلم کوتاه تهران ۱۸ هزار یورو جایزه دریافت می کنند و مسوولان بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران تاکید کردند که جایزه یادشده به شش برگزیده در بخش مسابقه به بهترین فیلم‌های داستانی، مستند، تجربی، پویانمایی و فیلم با موضوع آسیا و جهان اسلام تعلق می گیرد.

در این هفته همچنین سید ضیاء هاشمی در جلسه جامعه صنفی تهیه کنندگان سینما به عنوان رییس این جامعه انتخاب شد.

در این جلسه که در محل این صنف سینمایی برگزار شد، سید’جمال ساداتیان’ به عنوان نایب رییس و ‘مصطفی شایسته’ به عنوان خزانه‌دار جامعه صنفی تهیه کنندگان سینما انتخاب شدند.

در هفته ای که گذشت همچنین برگزیدگان جشنواره کن معرفی شدند. شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن روز یکشنبه پایان یافت و جایزه نخل طلای این جشنواره به ‘میشل هانکه ‘ اتریشی برای فیلم ‘ عشق ‘ رسید.

جایزه نخل طلا مهم ترین و پرافتخارترین جایزه جشنواره سینمایی کن محسوب می شود که هانکه امسال برای سومین بار این جایزه را از آن خود کرد.

در این هفته نشست خبری دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت نیز برگزار شد. محمد خزاعی دبیر جشنواره گفت: براساس آیین نامه جشنواره فیلم فجر، فیلم های سینمایی باید برای نخستین بار در این جشنواره حضور یابند و چنانچه آثار متقاضی در جشنواره ای دیگر حضور داشته باشند، نمی توانند در جشنواره فیلم فجر شرکت کنند.

وی یادآور شد: جشنواره فیلم مقاومت و جشنواره فیلم کودک از این قاعده مستثنی هستند و حضور آثار سینمایی در این دو جشنواره مانعی برای شرکت کردن آنها در جشنواره فیلم فجر نخواهد بود.

دبیر دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت تاکید کرد: برخی فیلمسازان نگران این بودند که ممکن است با حضور در جشنواره فیلم مقاومت، امکان نمایش این آثار در جشنواره فیلم فجر از بین برود. بخش شهدای ترور به دوازدهمین دوره این جشنواره افزوده شده است.

در این هفته همچنین بهروز مینایی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در جمع خبرنگاران گفت: باشگاه بازی سازان مستقل ایرانی به منظور حضور تولیدات آنان در جشنواره های داخلی و خارجی راه اندازی می شود.

وی در نشست رسانه ای دومین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران با تشریح برنامه های این رویداد فرهنگی از راه اندازی بخش دانشجویی برای این جشنواه خبر داد.

* حوزه ادبیات

برپایی نهمین نشست تخصصی حکایت شعر بررسی اشعار ‘محمدسعید میرزایی شاعر برجسته انقلاب در هفته گذشته با حضور ‘یوسفعلی میرشکاک’ شاعر و نویسنده کشور و ‘چیستا یثربی’ نویسنده، منتقد و پژوهشگر یکی از مهمترین رویدادهای ادبی در هفته گذشته بود .

انتشار فراخوان نهمین دوره جشنواره نقد کتاب از سوی موسسه خانه کتاب و برگزاری این جشنواره در آذر ماه از دیگر اخبار حوزه ادبیات در این هفته بود .

در این فراخوان از همه منتقدان، مدیران مسوول مطبوعات، نشریات، سایت های خبری و نیز وبلاگ نویسان دعوت به عمل آمده تا آثار خود را که در سال ۹۰ و در حوزه نقد کتاب منتشر کرده اند، حداکثر تا پایان مردادماه سال جاری به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

برپایی چهارمین جشنواره سراسری طنز طهران و معرفی برگزیدگان و تجلیل از ۸ چهره فرهنگی و هنری تاثیر گذار در عرصه طنز در مرکز همایشهای برج میلاد دیگر رویداد ادبی در هفته گذشته بود.

آمادگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای چاپ یکصد هزار نسخه از کتاب آیت‌الله جوادی آملی در چهارمین جشنواره ملی مطالعات قرآنی دانشجویان کشور ،

اهدا مجموعه ۴۲۰ جلدی کتاب ،از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به کتابخانه کانون فرهنگی ناصر خسرو بلخی ، برپایی ویژه برنامه ‘زندگی به سبک روح الله’ در مراکز فرهنگی پایتخت ،برپایی ویژه برنامه های ‘زندگی به سبک روح الله’ در مراکز فرهنگی هنری پایتخت بویژه فرهنگسرای رضوان از جمله اخبار ادبی در این هفته بود.

همچنین برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و هنری از سوی ستاد بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) و ارسال بسته های نمایشگاهی به استانها،معرفی ‘ کمال شفیعی ‘ به عنوان دبیر دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره ، توزیع ۱۱ ویژه نامه فرهنگی در ایام ارتحال امام خمینی(ره) ،معرفی آثار مرتبط با زندگی، شخصیت و اندیشه های امام خمینی(ره) در مرکز اسناد انقلاب از مهمترین اخبار ادبی در هفته گذشته بود.

* تئاتر

حوزه تئاتر کشور بعد از پشت سر گذاشتن روزهای فعال و فشرده از نظر اجرایی و جشنواره ای در اردیبهشت ماه در قالب جشن اردیبهشت تئاتر ایران، در هفته ابتدایی خردادماه، روزهای آرامی را پشت سر گذاشت.

برگزاری اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت – فتح خرمشهر در این شهر با حضور حمید شاه آبادی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله اتفاقات هنر نمایش در هفته گذشته به شمار می رفت.

شاه آبادی در این مراسم با بیان آنکه تحولاتی که امروز در دنیا رخ می دهد مرهون ارزش های معنوی انقلاب اسلامی است که حرکت و خیزش بیداری اسلامی را در جهان رقم زده است گفت: عرصه هنر، به ویژه هنر مقاومت اکنون عهده دار بیان عزت و افتدار ملی است.

حجت الاسلام والمسلمین لطف الله سپهر، دبیر این جشنواره و مدیرکل ارشاد استان خوزستان در خلال برگزاری این رویداد ضعف متون نمایشی را به عنوان یکی از آسیب های کلان تئاتر کشور برشمرد و تاکید کرد تئاتر دفاع مقدس برای به اوج رسیدن به تقویت بن مایه های ادبیات نمایشی در مفهوم کلان خود نیازمند است.

همچنین قادر آشنا مدیر مرکز هنرهای نمایشی، بین المللی شدن جشنواره تئاتر مقاومت را گامی مهم در جهت تولید آثار فاخر دانست و گفت: حمایت از تولید نمایش های ارزشی جهت انتقال مبانی عمیق مفهومی مانند دفاع مقدس به توسعه تئاتر در کشور کمک می کند.

برگزاری مراسم اختتامیه پنجمین جشن اردیبهشت تئاتر ایران از دیگر اتفاقات حوزه تئاتر در هفته ای که پشت سر گذاشته شد به شمار می رود. در این مراسم ضمن تقدیر از فعالان تئاتر سراسر کشور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‘اردیبهشت تئاتر ایران’ را بستری برای تعامل بیشتر گروه های نمایشی در سراسر کشور دانست و تاکید کرد که این مراسم می تواند هویت فردی نمایشگران را در سایه همدلی و همکاری به هویت جمعی تبدیل کند.

تاکید مدیر دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی بر ارتقای کیفی جشنواره بین المللی

‘تئاتر خیابانی ایران’ و آغاز تمرینات نمایش ‘شطرنج با ماشین قیامت’ به کارگردانی شاهین صیادی با برداشتی از رمانی به همین نام نوشته حبیب احمدزاده در کانادا جهت اجرای عمومی این اثر در آن کشور و همچنین تهران از دیگر اتفاقات مهم حوزه تئاتر در هفته گذشته بود.

فراهنگ **۱۶۳۰**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۳۰۵۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.