اختصاص ۲۵۰۰ میلیارد ریال برای کنترل و جلوگیری از خشکیدن درختان بلوط

۰۲خردادماه،
ممتاز نیوز : شیرین ابوالقاسمی با بیان اینکه بهره‌برداری ناپایدار از جنگل‌های بلوط غرب و نیز پدیده خشکیدگی این جنگل‌ها یکی از دغدغه‌های‌ سازمان حفاظت محیط زیست است، اظهارکرد: اجرایی شدن طرح جامع پیشگیری، کنترل و مقابله با خشکسالی و بهره‌برداری ناپایدار از این جنگل‌ها با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

به گزارش ممتاز نیوز  به نقل از پانا ؛ وی ادامه داد: ردیف اعتباری مستقل در بودجه سال از محل منابع سازمان مدیریت بحران کشور برای تسریع در اجرائی شدن این طرح اختصاص یافته است.ابوالقاسمی تصریح کرد: کارگروه تخصصی بررسی پدیده خشکیدگی درختان بلوط غرب کشور تشکیل و دستورالعمل اقدامات ضربتی برای این موضوع تهیه شد.

وی افزود: از جمله اقدامات آن می‌توان به برش و حذف درختان کاملاً خشکیده و مبتلا به قارچ اشاره کرد.مدیر ملی پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی با بیان اینکه این طرح با همکاری سازمان جنگل‌ها و مراتع و وزارت جهاد کشاورزی اجرائی می گردد، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست اجرای این طرح را پیگیری خواهد کرد.

شیرین ابوالقاسمی گفت: براساس مطالعات انجام شده، بهره‌برداری ناپایدار از جنگل‌های بلوط غرب و پدیده خشکیدگی این جنگل‌ها نشان از یک معضل جهانی است و بسیاری از کشورها در قبل و حال با این معضل مواجه می‌باشند.

به گفته وی براساس آخرین آماربرداری در تابستان سال قبل سطح کل جنگل‌های زاگرس ۶ میلیون هکتار است که سطح جنگل‌های آلوده شده بالغ بر ۹۲۰ هزار هکتار می‌باشد.ابوالقاسمی ادامه داد: استانهای لرستان، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه‌ وبویراحمد، فارس و خوزستان از استان‌های درگیر با این معضل می باشند.

مدیر پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی عامل اصلی خشکیدگی را قارچی با نام ذغالی بلوط و عامل ثانویه آن را آفت چوبخوار عنوان کرد و گفت: مهمترین عوامل وقوع پدیده خشکسالی بلوط ، خشکسالی، تغییر اقلیم، افزایش شدت و مدت ریزگردها، شخم زیراشکوب، تغییر بافت خاک، عدم زادآوری جنگل و عوامل غیرمستقیم از جمله سمپاشی، استفاده از کودهای شیمیائی، فعالیت‌های عمرانی ناپایدار، آتش سوزی، افت آب‌های زیرزمینی می‌باشد.
 

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.