اختلاف بین کشورهای ۱+۵

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

به نظر می‌آید علاوه بر اختلاف‌نظرها میان ایران و۱+۵، کشورهای عضو گروه ۱+۵ میان خود نیز اختلاف‌نظرهای جدی دارند که مانع آغاز روند تدوین توافق میان دو طرف شده است.

 در حالی که ایران و ۱+۵ بعد از دو دور مذاکره و بحث‌های کارشناسی بر سر یک متن مشترک به تفاهم نسبی رسیده‌اند و دو طرف سعی دارند اختلاف نظرهای باقی مانده را با جدیت حل کنند، اما بعضی کشورهای عضو گروه ۱+۵ هم‌چنان ساز ناکوک با دیگر کشورهای حاضر در این گروه می‌زنند.

به گزارش ایسنا، مذاکرات هسته‌یی ایران و ۱+۵ روز پنج‌شنبه ۱۶ آبان در مقر سازمان ملل آغاز شد و فضای مثبت و سازنده میان دو طرف که از مذاکرات نیویورک آغاز شده بود هم‌چنان استمرار یافت.

ایرانی‌ها معتقد بودند که ۱+۵ هم‌چنان چارچوب پیشنهادی طرح ایران که در “ژنو

اما مذاکرات “ژنو ۲” به یک‌باره در روز اول شکل و ظاهر متفاوتی به خود گرفت و از ساختاری که بیش از هفت سال بر اساس آن مذاکره انجام می‌شد خارج و طرف‌ها به طور عملیاتی به گفت‌وگوهای دوجانبه پرداختند.

یک عضو تیم مذاکره کننده هسته‌یی دراین‌باره به ایسنا گفت: به پینشهاد طرف ۱+۵ قرار شد تا مذاکرات بین ۱+۵ جداگانه انجام شود و ایران پذیرفت که این روند شکل گیرد.

وی گفت که برای ایران بهتر است به طور جداگانه با کشورها مذاکره کند و به نظر این روش نتیجه بخش‌تر است.

به نظر می‌آید علاوه بر اختلاف نظرهای موجود میان ایران و ۱+۵ به طور کلی و نیز با آمریکا بر سر تحریم‌ها و مسایل هسته‌یی، بعضی کشورهای اروپایی نیز همراه با اسراییل ساز ناکوک با ۱+۵ سر می‌دهند که مانع از پیشبرد مذاکرات شده است.

در این میان رهبران کشورهای عضو ۱+۵ و وزیران خارجه بیکار ننشسته و سعی دارند بعضی کشورهای هم‌پیمان خود را در مذاکرات همراه سازند.

یکی از دلایل سفر وزیر خارجه آمریکا به ژنو و شرکت در مذاکرات به دعوت کاترین اشتون را شاید بتوان در همین راستا دانست چرا که آمریکا از مهم‌ترین کشورهای گروه ۱+۵ در رویکردی نسبتا متفاوت، روند تازهی از تعامل را بر سر بحث هسته‌یی ایران پیش گرفته است و به نظر می‌آید قادر است تا دیگر کشورهای عضو گروه ۱+۵ را با خود همراه کند.

به نظر می‌رسد بعضی کشورهای عضو گروه ۱+۵ با همراهی رژیم صهیونیستی سعی دارند هر گونه تعامل میان ایران و ۱+۵ را با اختلال مواجه کنند.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.