اختلاف نظر مقامات نهاد نظارت هسته‌یی تازه ژاپن درباره سرنوشت نیروگاه‌های هسته‌یی این کشور

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،

یک روزنامه ژاپنی از اختلاف نظر مقامات نهاد نظارت هسته‌یی تازه ژاپن درباره سرنوشت نیروگاه‌های هسته‌یی این کشور خبر داد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه آساهی گزارش تفسیری داد که تیمی از پنج کارشناس نهاد نظارت هسته‌یی ژاپن در تاریخ ۷ نوامبر (۱۷ آبان ماه) تشکیل جلسه خواهند داد تا درباره سرنوشت دو راکتور هسته‌یی فعال ژاپن صحبت نمایند، اما بسیاری از آنها در نشست روز یکشنبه اعلام نمودند که پیش از نتیجه‌گیری نهایی در این زمینه به مطالعات بیشتری نیاز است.

شونیچی تاناکا، رییس نهاد نظارت هسته‌یی ژاپن اعلام نموده است که در صورتی که معلوم شود گسل‌های فعالی در زیر نیروگاه هسته‌یی اوهی در شهرستان فوکوی قرار دارد، دیده‌بان هسته‌یی ژاپن از شرکت کانسای الکتریک پاور خواهد خواست که این نیروگاه را تعطیل کند.

کارشناسان در تاریخ ۲ نوامبر (۱۲ آبان ماه) از دو قسمت مختلف نیروگاه اوهی بازرسی به عمل آوردند و به این نتیجه رسیدند که به نظر می‌رسد در ۱۲۵ هزار سال قبل در یکی از این قسمت‌ها جابجایی زمین صورت گرفته، ولی درباره اینکه آیا سبب آن ریزش زمین است یا وجود یک گسل فعال، اختلاف نظر دارند.

تنها نقطه اتکا به نظر آنها این بود که شواهد مشخصی برای منتفی دانستن فعال بودن گسل زیر این نیروگاه وجود ندارد.

کنیهیکو شیمازاکی، معاون رییس نهاد نظارت هسته‌یی ژاپن اخیرا اعلام نمود که این آژانس ممکن است از شرکت کانسای الکتریک پاور بخواهد که تحقیقات بیشتری را انجام دهد.

راکتورهای شماره سه و چهار نیروگاه هسته‌یی اوهی تنها راکتورهای ژاپن می باشند که از وقت وقوع اتفاق هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی در ماه مارس سال ۲۰۱۱ مجددا راه‌اندازی شده‌اند.

شرکت کانسای الکتریک پاور و دیگر شرکت‌های ژاپنی بارها از دولت ژاپن خواسته‌اند که با از سرگیری فعالیت‌های راکتورهای دیگر ژاپن نیز موافقت کند.

طبق رهنمودهای دولت ژاپن، قسمت‌های کلیدی یک نیروگاه هسته‌یی نمی‌تواند مستقیما بالای یک گسل فعال ساخته شود، اما بعضی از کارشناسان تیم نهاد نظارت هسته‌یی ژاپن معتقدند که یک بررسی یک دوره‌ای و داده‌های محدود موجود برای فعال دانستن گسل زیر نیروگاه اوهی کافی نمی باشد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.