اختلاف نظر وزیر بهداشت و رئیس جمهور

مهر: حوزه بهداشت و درمان در هفته تحت الشعاع ماجرای تعیین تعرفه های خدمات درمانی و اختلافات پیش رو بود. به طوریکه با گذشت ۱۰۰ روز از سال جدید، هنوز تعرفه های درمانی سال ۹۱ تعیین و اعلام نشده است. این مسئله باعث شده تا وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضع بگیرند.

چرا جلسه شورای عالی بیمه باز هم تشکیل نشد

در واقع، ماجرای تشکیل نشدن جلسه شورای عالی بیمه هم به همین اختلاف نظر اعضای این شورا بر سر میزان افزایش تعرفه ها بر می گردد. به طوریکه گفته می شود پیشنهاد سازمان نظام پزشکی برای افزایش تعرفه های خدمات درمانی سال ۹۱، ۳۰ درصد است. وزارت بهداشت نیز با کمی اختلاف عدد ۲۵ درصد را پیشنهاد داده است اما سازمانهای بیمه گر با این میزان افزایش مخالفند.

سید عبدالله عمادی معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که چند قبل از تشکیل جلسه شورای عالی بیمه برای اعلام تعرفه ها خبر داده بود، وقتی در مقابل خبرنگارانی قرار گرفت که علت تشکیل نشدن این جلسه را جویا شدند، مجبور شد به اختلاف نظر بیمه ها با سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت اعتراف کند.

او گفت که بیمه ها توان افزایش ۲۵ درصدی تعرفه ها را ندارند.

اختلاف نظر وزیر بهداشت با رئیس جمهور

چنین به نظر می رسد که پیشنهاد بیمه ها برای افزایش تعرفه های سال ۹۱ در حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد باشد در حالی که کارشناسان حوزه سلامت معتقدند با این میزان افزایش تعرفه ها، وضعیت حوزه بهداشت و درمان کشور به مراتب بدتر از سالهای قبل خواهد شد.

البته این اختلاف نظر را می توان در سطح بالاتر نیز مشاهده کرد. به طوریکه سلیمان عباسی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از اختلاف نظر وزیر بهداشت با رئیس جمهور بر سر میزان افزایش تعرفه ها خبر داده است. به طوریکه گفته می شود نظر رئیس جمهور برای افزایش تعرفه ها کمتر از پیشنهاد ۲۵ درصدی وزیر بهداشت بوده است.

ماجرای اشعه UV و سکوت دستگاههای مربوطه

بعد از اینکه گزارشی در مورد مضرات و خطرات اشعه UV بر سلامت افراد منتشر گردید و در آن از سکوت دستگاههای مربوطه انتقاد شد، دکتر کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۶۰ درصد پرتوهای مضر خورشید ۱۰ صبح تا ۲ عصر می تابد، گفته است که باید با پرتوهای خورشیدی نگاه و برخوردی خردمندانه داشته باشیم. این پرتوها هم ویتامین دی دارند و هم خطر، باید از حضور در معرض تابش آفتاب از ۱۰ صبح تا ۲ عصر خودداری کنیم.
به گفته وی، تابش اشعه ماوراء بنفش نیز از اوخر بهار تا اواخر تابستان بیشترین میزان خود را دارد و در زمستان کاهش می یابد.
ندافی افزود: توصیه دیگر این است که هر چه در ارتفاعات بالاتر می رویم این تاثیر بیشتر می شود بنابراین کوهنوردان خطر بیشتری تحمل می کنند. زیرا جایی که برف باشد این پرتو بیشتر منعکس می شود. در این شرایط باید از عینکهای ضدآفتاب استاندارد و نیز از کرمهای ضد آفتاب با اس پی اف حداقل ۳۰ و کلاه های لبه دار و لباس های آستین بلند استفاده کرد.

کمبود نیروی پرستاری همچنان معضل است

ماجرای کمبود نیروی پرستاری در مراکز درمانی کشور، همواره در لابه لای صحبتها و سخنرانیهای مسئولان نظام پرستاری برجسته است اما به نظر می رسد که گوش شنوایی برای شنیدن این کمبودها وجود ندارد. زیرا با گذشت یک سال از اجرای قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت که همگان این قانون را به نام قانون کاهش ساعت کار پرستاران می شناسند، همچنان با کمبود پرستار مواجه هستیم. به طوریکه غضنفر میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری نیز اخیرا در همایشی که با حضور اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم برگزار شد، عنوان داشت که به شدت با کمبود نیروی پرستاری مواجه ایم به طوریکه در شیفت‌ ایام تعطیل گاهی اوقات یک پرستار مسئول رسیدگی به ۳۵ تا ۴۰ بیمار است.

به گفته وی، در حال حاضر نیم نفر پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت موجود است.

هزینه چند میلیونی داروی بیماران پیوندی

دکتر علی اکبر ولایتی رئیس مرکز پژوهشی آموزشی و درمانی مسیح دانشوری با عنوان این مطلب که بیماران پیوندی ماهانه پنج میلیون تومان بابت دارو هزینه می کنند، گفته است که با توجه به این شرایط تاکنون از هیچ یک از بیماران پیوندی هزینه‌ای بابت عمل پیوند دریافت نشده و بخشهایی از این هزینه‌ها را وزارت بهداشت و خیرین تقبل کرده‌اند.

هزینه های درمان به مردم تحمیل می شود

محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با عنوان این مطلب که هزینه درمان در کشور بالاست، گفته است که این هزینه به اقتصاد خانواده‌ها تحمیل می‌شود.

وی عنوان داشت که مسئله سلامت در کشور دغدغه اساسی مجلس است. بر همین اساس، مجلس در نخستین گام با اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها سعی کرد درمان در مراکز دولتی رایگان شود. اگر چه کار اجرایی آن دشوار است و می‌تواند به ارجاع بیمار به بخش خصوصی و دریافت زیرمیزی منتهی شود اما باید درمان رایگان شود و فرانشیزی از بیمار دریافت نشود البته در این مسیر بسیاری از افراد باید یاری شوند.

انتقاد وزیر بهداشت دولت نهم از روند بودجه ریزی

دکتر کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت دولت نهم از روند بودجه ریزی در کشور انتقاد کرده و گفته است که این مدل بودجه ریزی که در آن برنامه خیلی جایگاه مشخصی ندارد بر خلاف سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب برای برنامه پنجم توسعه است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت در خصوص راهکار مناسب برای بهینه هزینه شدن اعتبارات در بخش سلامت کشور، گفته است: راهش این است که پاسخگویی و هدفگذاری در اعتبارات داشته باشیم. من ضمن اینکه به تلاش مجلس شورای اسلامی در اختصاص ۳ هزار میلیارد سال ۹۰ و ۶ هزار میلیارد سال ۹۱ برای حوزه سلامت کشور احترام می گذارم ولی فکر می کنم که قانونگذاری صحیح این است که در برابر هر عتباری یک هدفگذاری مشخصی گفته شود. یعنی اینکه بگویند ما این ۳ هزار میلیارد یا ۶ هزار میلیارد را می دهیم چه اتفاقی باید در بخش سلامت بیافتد. به این شکل باشد معلوم می شود که این اعتبارات کم است یا زیاد.

صدور ۲۴ ساعته پروانه مطب پزشکان

دکتر داریوش طاهرخانی مدیر کل امور پروانه‌های سازمان نظام پزشکی، از صدور پروانه مطب و مجوز فعالیت اعضای جامعه پزشکی ظرف مدت ۲۴ ساعت از ارایه مدارک خبر داده و گفته است که با تأکید رئیس کل سازمان نظام پزشکی در حذف فرآیندهای زائد و اضافی، صدور و تمدید پروانه‌های پزشکی و مجوزهای دفاتر کار گروه پزشکی در صورت کامل بودن مدارک ارایه شده، ظرف مدت ۲۴ ساعت انجام می‌شود.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.