اختلال امارات در ارتباطات مناطق نفتی ایران

کشور امارات متحده در تازه‌ترین اقدام خود در جهت سیاست‌های مغرضانه غرب علیه کشورمان اقدام به یک طرفه کردن خطوط تلفن‌ ثریا کرده است، به گونه‌ای که تماس خطوط داخلی تلفن اعم از ثابت و سیار با این خطوط قطع و مشکلاتی را در ارتباطات مناطق عملیاتی نفتی بوجود آورده است.
به گزارش فارس، با وجود اینکه ایران سود کلانی را از طریق صادرات مجدد، سرمایه‌گذاری شهروندان و دیگر زمینه‌های تجارت نصیب امیرنشین امارات کرده است، این شیخ نشین کوچک در پیروی از سیاست‌های ایالات متحده آمریکا برای ضربه زدن به کشورمان از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و نمی‌کند.
بر اساس این گزارش با وجود اینکه زندگی این کشورهای کوچک با وجود یک ایران قدرتمند رونق می‌یابد و در صورت تضعیف ایران، غربی‌ها دلیلی برای فراهم کردن شرایط رشد این کشورها نخواهند داشت، باز هم این کشورها از تلاش برای زدن ضربه‌هایی هر چند کوچک به منافع ایران به خصوص در عرصه صنعت نفت خودداری نمی‌کنند.
تازه‌ترین اقدام اماراتی‌ها در همین راستا نیز تلاش برای ایجاد اختلال در ارتباطات تلفن ماهواره‌ای در ایران است. در این باره اپراتور اماراتی تلفن ماهواره‌ای ثریا، به تازگی ارتباطات این تلفن را یک طرفه کرده است، به گونه‌ای که مشترکان ایرانی نمی‌توانند از طریق خطوط ثابت یا همراه با تلفن ماهواره‌ای ثریا ارتباط برقرار کنند. بر این اساس ارتباط با این تلفن‌ها که کاربرد زیادی در ارتباطات صنعت نفت در مناطق عملیاتی دارند، تنها از طریق خرید یک خط تلفن ماهواره‌ای ثریا با هزینه مجدد امکان پذیر است. در عین حال مشترکان این تلفن باید همه هزینه‌های سنگین ارتباطی را مستقیما به حساب این شرکت اماراتی واریز کنند و عملا شرکت‌های مخابراتی ایرانی از این بازار پر سود حذف می‌شوند.
از سوی دیگر بخش بزرگی از ارتباطات شرکت‌های نفتی خصوصی و دولتی ایرانی با حوزه‌های عملیاتی خود به خصوص در بخش فراساحل با تکیه بر این تلفن‌ها انجام می‌شود و اختلال ایجاد شده توسط شرکت اماراتی در چند روز اخیر مشکلاتی را در این حوزه برای شرکت‌های فعال در حوزه عملیاتی صنعت نفت ایجاد کرده است. ایران تعداد زیادی سکوی بهره‌برداری میادین نفت و گاز و همچنین دکل حفاری در بخش فراساحل در خلیج فارس در اختیار دارد که به داشتن ارتباط مداوم عملیاتی با ستادهای پیمانکاری یا کارفرمایی نیاز دارند. به نظر می‌رسد بزرگترین استفاده تجاری متمرکز از این تلفن‌های ماهواره‌ای در صنعت نفت انجام می‌شود.
اهمیت ارتباطات مطمئن و دائم در صنعت نفت تا بدان حد است که صنعت نفت ایران شرکتی تحت عنوان خطوط لوله و مخابرات را تحت مالکیت دارد که سامانه‌های مخابراتی مستقلی را برای صنعت نفت جدا از شبکه کشوری مخابرات ایجاد و مدیریت می‌کند، البته این شبکه مخابراتی مستقل تنها در بخش خشکی ایجاد شده و در بخش دریا کاربرد چندانی ندارد. علاوه بر اینکه این سامانه مخابراتی همه بخش‌های عملیاتی خشکی به خصوص مناطق دورافتاده را پوشش نمی‌دهد.
بر اساس این گزارش بعضی کارشناسان اختلال ایجاد شده توسط اپراتور اماراتی ثریا را در راستای تلاش‌های اخیر غرب برای ضربه زدن به صنعت نفت ایران و در ادامه حرکت‌هایی مانند حمله سایبری به نفت ارزیابی می‌کنند.
غربی‌ها در میادین مشترک نفت و گاز ایران با کشورهای همسایه از جمله پارس جنوبی منافع کلانی دارند چنانکه به عنوان مثال ۶۰ درصد از سهم پروژه‌های پارس جنوبی در طرف قطری به شرکت‌های بزرگ نفتی غربی تعلق دارد و قطر خود تنها به ۴۰ درصد از منافع حاصل از این میدان فوق عظیم بسنده می‌کند.
ایران در ۳ مخزن نصرت، فرزام و سلمان با امارات متحده عربی مشترک است.

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.