اختلال در باروری با مصرف مکمل های بدنسازی

۳۰م دیماه ،
ممتاز نیوز:‌ مکمل های بدنسازی غیر استاندارد که مورد تایید سازمان دارو و غذا نیست به بیماری نارسایی کلیه و غیر مستقیم به بیماری های قلبی عروقی منجر می گردد.

دکتر اتاق زاده، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در مکمل های بدنسازی که به صورت آزمایشگاهی ساخته می گردد این مواد ممکن است مورد نیاز بدن نباشد و عوارضی مانند افزایش توده عضلانی ایجاد کند.

وی افزود: بیش از حد مصرف کردن این مکمل های غیر استاندارد که سازمان غذا و دارو نیز این مکمل های بدنسازی را تائید نمی کند سبب به وجود آمدن علائمی می گردد.

وی عنوان کرد: علائمی مانند هیکل بزرگ، ریزش مو، صدای کلفت، پر مویی، در نهایت خانم ها علائم مردانه پیدا می کنند و در آقایان حد توان پایین می آید و باروری را در هر دو جنس مختل می کند.

وی تصریح کرد: در کار کبد اختلال ایجاد می گردد و یا بیش از حد مصرف کردن چربی های خوب بدن (HDL) خون پایین و چربی های بد بدن کلسترول (LDL) بالا می رود و دفع این مواد از طریق کبد ناتوان می ماند .

وی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر کراتینی که در گوشت و پروتئین موجود است بعضی از این مکمل های بدنسازی بیش از حد حاوی کراتین است و سبب عوارض گوارشی مانند دل درد، تهوع، استفراغ،اسهال ، افزایش وزن اتفاق می افتد تا در این صورت در بدن کم آبی به وجود می آید و فرد مجبور است بیش از حد آب مصرف کند و در نتیجه در کار کلیه اختلال ایجاد کند.

وی در مورد عوارض مکمل های بدنسازی غیر استاندارد اظهار نشان کرد: کراتین بیش از حد موجود در این مکمل ها، سنگ کلیه ، نارسایی کلیه ، دیالیزی و در نهایت به مرگ فرد منجر می گردد که نشانه مصرف بیش از حد کراتین کم آبی بدن ، عطش است که تا در این صورت باید کراتین قطع شود.

وی در نهایت گفت: اشخاصی که در معرض مصرف کراتین می باشند باید هر ۶ ماه یک بار مورد آزمایش قرار بگیرند زیرا مصرف کراتین به طور غیر مستقیم فرد را دچار اختلال در فشار خون ، بیماری قلبی عروقی می کند.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.