اختلال در خواب و پوکی استخوان از عوارض مصرف دخانیات است

۱۹خردادماه،

یک فوق تخصص بیماری های ریه گفت: تخریب فضاهای تنفسی ، تشدید علائم بیماری های تنفسی از جمله آسم ، سینوزیت و اختلال در خواب از جمله خطرات مصرف دخانیات است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر محمد صامت ضمن بیان این مطلب دربارهٔ شایع ترین تاثیرات مخرب مصرف دخانیات گفت: برونشیت یا افزایش خلط و سرفه های بسیار در بین مصرف کنندگان دخانیات شایعترین علل مراجعه این اشخاص است.

وی گفت: بدترین تاثیرات مصرف دخانیات کاهش کیفیت زندگی، کاهش عملکرد روزانه فرد  و اختلال در حضور فعال در محل کار است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد دربارهٔ سایر اثرات سوء مصرف دخانیات اظهارکرد: دود دخانیات از همان بدو ورود روی مخاط بینی و راههای تنفسی اثر گذاشته و منجر به اختلال در عملکرد مژک های راه های تنفسی می گردد. همچنین این دود در دهان نیز بر روی  پرزهای زبان نشسته و وارد دستگاه گوارش می گردد.

این متخصص بیماری های داخلی با اشاره به اینکه سرطان ریه در اشخاص سیگاری بیشتر است بیان داشت: اولین تظاهر بیماری برونشیت یا سرطان ریه افزایش خلط و سرفه است و به همین سبب، بر روی مراجعه زود هنگام و قطع دخانیات تاکید می گردد.

این استادیار در پایان تاکید کرد: مصرف دخانیات در حال حاضر و به عنوان یک بیماری عمومی در نظر گرفته می گردد زیرا نه تنها به ریه بلکه به قلب و عروق و سیستم گوارشی نیز صدمه می زند و منجر به پوکی استخوان می گردد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.