اختلال شخصیت چیست

جام جم آنلاین: مخاطبان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر سعید صدر، روانپزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

شخصیت یعنی مجموعه‌ای از رفتار، شیوه‌های تفکر و هیجانات شخص در زندگی روزمره که با ویژگی‌هایی چون بی​همتا بودن، ثبات و قابلیت پیش‌بینی مشخص می‌شود.

اختلالات شخصیتی به گروهی از حالات روانی گفته می‌شود که بیماری تلقی نمی‌شود، بلکه به شیوه‌های رفتاری خاص اطلاق می‌شود.

به بیان دیگر یک شخص سالم فردی است که رفتارش قابل پیش‌بینی است، چنین فردی انعطاف‌پذیر و دارای قابلیت انطباق با دیگران است.

ویژگی‌های اختلال شخصیت

فردی که اختلال شخصیت دارد،در خانه با دیگران کنار نمی‌آید، ولی ممکن است با دوستانش برخورد خوبی داشته باشد، اما با دوستانش هم نمی‌تواند دوستی طولانی‌ای داشته باشد.

دوستی‌های وی منقطع است و هر جا که وارد می‌شود دیگران نگرانند که تنشی به وجود آید.

کسی که دچار اختلال شخصیت است، مانع انسجام افراد می‌شود، یعنی در آنها گسستگی ایجاد می‌کند. رفتار این بیماران عمدی نیست، ولی نسبت به آن آگاهی دارند.

این افراد را باید از محیطی که کار غیرقانونی می‌کنند، دور کرد. شخصی که دچار اختلال شخصیت است، آگاهانه بر انجام آنچه در ذهن خود دارد، اصرار می‌کند بنابراین، اختلال شخصیت به معنای رفتارهای ناسازگار و انعطاف‌ناپذیر در برخورد با محیط و موقعیت‌های مختلف است.

اختلال شخصیت انواع مختلفی دارد و لازمه درمان آن وجود اعتماد متقابل میان درمانگر و بیمار است. بر این اساس دو راهکار درمانی وجود دارد که شامل، درمان روان‌شناختی و دارودرمانی است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.