اخذ تعهد ارزی مهمترین مانع صادرات است/ صادرات “زعفران ایرانی” با برند کشورهای دیگر

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و فروشندگان زعفران با بیان اینکه اخذ تعهد ارزی برای صادرکنندگان سبب قاچاق این محصول به کشورهای همسایه شده است گفت: این کشورها اقدام به صادرات زعفران ایرانی با برند خود می‌کنند.

 غلامرضا میری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به کاهش ۱۵ درصدی صادرات زعفران در ۸ ماهه امسال (تا اول آذرماه) نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار داشت: اخذ تعهد ارزی از صادرکنندگان نوسانات قیمت ارز و زعفران از دلایل عمده این امر است.  

وی با بیان اینکه مسئولان گفته بودند لغو تعهد ارزی را به زودی اعلام می‌کنیم افزود: متأسفانه تاکنون این مسئله اعلام نشده و گمرکات همچنان این تعهد را از صادرکنندگان اخذ می‌کند.

میری اضافه کرد: از آنجا که صادرکنندگان نمی‌توانند زیر بار این تعهد بروند برخی از آنان با کارت بازرگانی شخص دیگری اقدام کرده و برخی از راه‌های دیگر این کار را انجام می دهند.
 
وی با اشاره به اینکه فعل صادرات به طور کلی از مالیات معاف است ادامه داد: این موضوع سبب خروج زعفران ایرانی از کشور و قاچاق آن به کشورهای همسایه شده است و کشورهای همسایه که تولید محصولی در این زمینه دارند محصول ما را به نام خود صادر می‌کنند.

وی با بیان اینکه تولید زعفران در اختیار ایران است تصریح کرد: این امر بسیار نگران کننده است و باید به این موضوع توجه جدی شود.

میری تأکید کرد: برای کنترل این امر و جلوگیری از کاهش بیشتر صادرات دولت باید هرچه سریعتر لغو تعهد ارزی را به گمرکات ابلاغ کند.

به گفته میری زعفران ایرانی به بیش از ۴۶ کشور دنیا از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس، استرالیا، آلمان، اتریش، هنگ کنگ، و … صادر می‌شود.  
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.