اخراجی ها بهانه بود؟!

بعد از استقبال خوب مردم از اخراجی‌ها، چند سالی هست که بساط فیلم‌ها و سریال‌هایی پهن شده که می‌خواهند با تکرار ناشیانه‌ی سوژه‌ها و شوخی‌های اخراجی‌ها، درباره‌ی جنگ حرف بزنند. جالب اینکه تقریبا اکثر این فیلم‌ها دیگر نتوانسته‌اند رضایت مخاطب را به دست بیاورند.

به گزارش بی باک ، وبلاگ آهستان نوشت : البته من از اخراجی‌ها حمایت می‌کنم و اعتقاد دارم که ده نمکی به خوبی و به موقع توانست به یکی از موضوعات فراموش شده‌ی جنگ اشاره کند (هرچند شاید نقدهایی هم به آن وارد باشد) اما این بخش فراموش شده و کمتر اشاره شده، همه‌ی داستان جنگ و دفاع مقدسِ هشت ساله‌ی ما نیست که بخواهیم تا مدتها روی آن مانور بدهیم. این مساله فقط بخش کوچکی از جنگ بود که باید به همان اندازه به آن پرداخت. ده‌ها و صدها موضوع دیگر درباره دفاع مقدس وجود دارد که هنوز کسی به آن‌ها نزدیک هم نشده. ظاهرا صداوسیما و هنرمندان راحت‌طلبِ ما، حال و حوصله‌ ندارند و می‌خواهند به راحتی و با تکرار چند شوخی تکراری از هنرمندانی تکراری و استفاده ناشیانه و شعاری از تصاویر شهدا، آرم‌های سپاه و چند تا چفیه و لباس بسیجی، یاد و خاطره دفاع مقدس را زنده نگه دارند!

چند شبی هست که سریال «بیدار باش» از شبکه اول پخش می‌شود. سریالی که از همان قسمت اول معلوم بود که می‌خواهد ادای اخراجی‌ها را در بیاورد. انصافا نمی‌شود بدون در نظر گرفتن کلیت یک مجموعه تلویزیونی درباره آن حرف زد و قضاوت کرد، ولی همین چند قسمت ابتدایی نشان داده که چقدر راحت به لودگی و مسخره بازی و تقلید و تکرار عادت کرده‌ایم. تکرار و تقلیدی که دیگر برایمان تازگی ندارد و شوخی‌هایی که تکراری شده‌اند و خنده‌دار نیستند.

در همین چند قسمت اول شاهد صحنه‌ها و دیالوگ‌هایی بودیم که بسیجی‌ها را موجوداتی خنگ و ساده نشان داده (نه صادف و ساده!) چندین بار شعارهای انقلاب و امام از زبان همین شخصیت‌ها مطرح شده آن هم با تمسخر و شوخی و سوتی. مثل جمله‌ی «تا ظلم هست، جنگ هم هست!»

اتفاقا همین‌ها نشان دهنده‌ی تفاوت‌های اخراجی‌ها با این سریال فاخر؟! هم هست. در اخراجی‌ها لااقل اراذل و اوباشِ اخراجی، لودگی می‌کردند؛ اما در «بیدار باش» شاهد لودگی بسیجی‌ها هم هستیم! حالا باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا مخالفان اخراجی‌ها (که بعد از چند سال هنوز هم به ده‌نمکی فحش می‌دهند و ادعا می‌کنند که او به دفاع مقدس و رزمندگان اهانت کرده) اینجا هم غیرتی می‌شوند و خودشان را برای آتش زدن و خودسوزی مقابل صداوسیما آماده می‌کنند یا نه؟!

نکته‌ی مهم اینجاست که این سریال به سفارش گروه تلویزیونی بسیج صداوسیما ساخته شده که به نظر من مثل سایر برنامه‌های بسیج (جذب به بهانه‌ی کسر خدمت و سهمیه قند و چای و روغن و بسیج نوزادان و …) اینجا هم کیفیت را قربانی کمیت کرده‌اند…


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.