اخطار غضنفری را در قالب توصیه در نظر می گیرم

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ یکشنبه ۷ آبان ۹۱،

واکنش معاون عملیات نظارت بورس کالا بر سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

قیمت کالاها در بورس براساس مکانیزم، قوانین و دستورالعمل ها و تعامل بین بازار عرضه و تقاضا تعیین می شود.

مهرزاد نامداری معاون عملیات و نظارت بورس کالا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص واکنش iبه سخنان وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: اخطار وزارت صنعت، معدن و تجارت را توصیه ای در نظر می گیریم که اگر با همدیگر تعامل خوبی داشته باشیم می توانیم با مدیریت صحیح بازار را iبه سمت توسعه اقتصادی سوق دهیم.

وی ادامه داد: بورس کالا دارای ساز و کارهایی است که با قرار گرفتن عرضه کالا و تقاضای موثر قیمت آن کشف می شود که مکانیزم ها، قوانین و دستورالعمل خاص خود را دارد و قیمت براساس تعامل تقاضا تعیین می شود.

وی تصریح نمود: در شرایط فعلی کالاهایی وجود دارد که براساس ساز و کارهای موجود قیمت آنها کاهش پیدا نموده است که این امر نشان دهنده تاثیر میزان عرضه و تقاضا است.

نامداری تاکید نمود: اگر عرضه کالایی نسبت iبه تقاضای واقعی پائین تر باشد فضای رقابتی در قیمت کالاها افزایش پیدا می نمایند.

وی اضافه نمود: در بورس  کالا براساس ابزارهای بورسی و خروجی تصمیمات برای تنظیم بازار استفاده می شود.

معاون عملیات و نظارت بورس کالا اضافه نمود: در بورس کالا گروه های کالایی فلزات و فرآورده های نفتی و پتروشیمی مورد معامله قرار می گیرد.

وی خاطرنشان نمود: میزان عرضه ناکافی سبب می شود که بخشی از کالا از طریق واردات تامین شود که بتواند ضمن توجیه اقتصادی کسری ارز را هم جبران کند.

نامداری اظهار داشت: در حال حاضر با وزارت صنعت، معدن و تجارت تعامل خوبی داریم و در گروه پتروشیمی سامانه کارآمدی وجود دارد که iبه وزارت صنعت و معدن متصل است که تقاضای واقعی مصرف نماینده در آن سامانه ثبت می شود.

وی ادامه داد: قیمت فلزاتی چون شمش و ورق در بازار پایه تعیین و در صنایع پائین دستی مصرف می شود و همچنین در بورس کالا مورد معامله قرار می گیرد.

معاون عملیات بر نظارت بورس کالا اظهار داشت: در صورتی که کالایی با کاهش عرضه مواجه و قیمت ها روبه افزایش رود برای این منظور تصمیم گیرانی که متولی کالا می باشند کاهش عرضه را جبران می نمایند.

نامداری تاکید نمود: درصدد هستیم ماهانه میزان عرضه iبه مراجع تصمیم گیری و دستگاه های مدیریت نماینده iبه صورت گزارش تفسیری های خود را ارائه نمایند.

وی گفت: کمبود تولید در داخل و نیاز iبه برخی کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم عرضه را در بازار معاملاتی کاهش داده است.

معاون عملیات و نظارت بورس کالا خاطرنشان نمود: در بورس کالا آنچه که در ابزار قانونی است در کنار مولفه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد که این ابزارها سبب تنظیم بازار می شود./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.