“اخلاق منصوری” منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، در مقدمه کتاب اخلاق منصوری آمده است: غیاث‌الدین منصور دشتکی در تاریخ تمدنی و اندیشه‌ورزی اسلامی دارای اندیشه فلسفی است و در کاوش‌های فلسفی‌اش، انسان و تعالی او را وجهه همت خود قرار داده است.

وی در این کتاب با توجه به نوع نگرشی که از ماهیت هستی و جایگاه انسان در هستی دارد، به معرفی چیستی و ماهیت انسان و تبیین و تجویز آنچه در تعالی نوع بشر ضروری است و آنچه تعالی انسان می‌طلبد، ‌از قبیل فضائل و کمالات نظری و عملی و معارف حقیقی و الهی می‌پردازد.

این کتاب دومین کتاب از مجموعه میراث اخلاقی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به شمار می‌رود که به کوشش منصور ابراهیمی از مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گردآوری شده است.

گردآورنده این کتاب، آن را با مقدمه تحقیق آغاز کرده است و پس از آن به ذکر اندیشه‌های اخلاقی و سیاسی غیاث‌الدین منصور دشتکی پرداخته است. بر اساس آنچه در مقدمه تحقیق آمده، این تحقیق تلاش کرده است تا با توجه به مبانی هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه، شایستگی‌ دیدگاه و اندیشه اخلاقی و سیاسی دشتکی را که مجموعا اسباب و عوامل و زمینه‌های کمالات نفس تا حد تعالی و سعادت و قرب الهی است، معرفی کند.

در ادامه کتاب دو بخش کلی با عنوان «مجله» ارائه شده است که اولی در بیان ماهیت انسان و اشاره به طریق نیل سعادت دو جهان است و دیگری در موضوع اخلاق. در ابتدای دو بخش اخیر نیز مقدمه مولف گنجانده شده است.

مجله (بخش) اول این کتاب که در بیان ماهیت انسان و اشاره به طریق نیل سعادت دو جهان نوشته شده است دارای چهار تجلیه (فصل) است که «انیت نفس مجرد و روح اسپهبد»، بیان هیکل انسان، خلیفه رحمان بودن انسان و هدایت طریق نیل به سعادت عناوین آنها است.

مجله (بخش) دوم این کتاب که در اخلاق به نگارش درآمده است شامل سه فصل (تجلیه) می‌شود که در تمییز و حدود رذائل و فضائل، قواعد حفظ صحت نفس و فضائل و آداب ملوک نام دارند.

در خاتمه این کتاب نیز گفتاری در حقیقت عشق و تقسیمات آن ذکر شده است.

کتاب اخلاق منصوری همچنین دارای نمایه آیات،‌ روایات، اشعار،‌ اعلام و واژه‌نامه است.

این کتاب به قیمت ۴۶ هزار ریال در ۳۰۰ صفحه از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.