اخلاق یعنی همین!

فروردین ۱۴۰۳

شاید تا کنون سال ها و چه بسا قرن ها دربارهٔ مفهوم اخلاق، فعل اخلاقی و … مسائلی از این دست صحبت شده باشد؛ اما همچنان اختلاف ها بر سر جاست.

خبر ساده و مستقیم است، “سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس در ماه مبارک رمضان در ملارد کرج و شهر قدس تعدادی زندانی غیر عمد را آزاد کرد.” این خلاصه و تمام خبری بود که چندی قبل روی خروجی رسانه های کشور قرار گرفت. اتفاقی که دارای چند نکته ساده اما مهم بود.

شاید تا کنون سال ها و چه بسا قرن ها دربارهٔ مفهوم اخلاق، فعل اخلاقی و … مسائلی از این دست صحبت شده باشد؛ اما همچنان اختلاف ها بر سر جاست. اگرچه چنین مناظره ها و جدل هایی ضروری به نظر می رسد؛ اما نتوانسته حلال مشکلات باشد. حتی می توان ادعا داشت چنین مقولاتی وارد جامعه نشده و مردم با آن ارتباط برقرار نکرده و مورد بهره آنها نبوده است اما …
… اما گاهی شاهد اتفاقات ساده ای هستیم که دارای ارزشی معادل سال ها بحث و مطالعه علمی است. حرکتی که علی دایی در ماه رمضان انجام داد، از این دست اقدامات ارزنده است که می تواند سرآغاز حرکتی جدی در جامعه شود. همین اقدامات به ظاهر ساده، می تواند جای هزاران کتاب اخلاقی را پر کند و نشان دهد اخلاقی بودن و اخلاقی زیستن چقدر ساده است و اساسا چه معنایی دارد.

باید از علی دایی بابت این حرکتش تقدیر کرد که نشان داد پهلوانی و مردانگی هنوز میان مشاهیر و خاصان جامعه وجود دارد. کاش این حرکت دایی میان سایرین نیز ادامه یابد تا به جای حرکاتی شعاری و نمادین که بیشتر بهره رسانه ای دارد، بتوان اینگونه اخلاقی بودن را ترویج کرد. آفرین اقای دایی …


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.