ادامه بگو مگوهای سران‌ دوقوه بر سر یک بخشنامه

ایسنا: علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی مایل به این گونه کشمکش‌های حاشیه‌ای نیست و بر این نظر است که وقت مسوولین کشور باید مصروف حل مشکلات معیشتی مردم گردد و تذکر این امر صرفا بدان جهت صورت گرفت که رویه غلط و خلاف قانونی در کشور ایجاد نگردد و اداره کشور بر اجرای قانون سازمان یابد.

وی گفت: همانگونه که مستحضرید طبق اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های دولت و مصوبات کمیسیون‌های مذکور در اصل ۱۳۸ و کلیه بخش‌نامه‌هایی که دولت مجاز به ابلاغ آنهاست نباید با متن و روح قوانین تخلف داشته باشد.

لاریجانی تصریح کرد: طبق این دو اصل مرجع تشخیص این امر رییس مجلس شورای اسلامی است و طبق قوانین مصوب ۶۸/۱۰/۲۶ و ۷۸/۱۲/۸ و ۸۸/۱۱/۳۰ مجلس شورای اسلامی رییس مجلس موارد تخلف از قانون را اعلام می‌نماید و پس از پایان مدت مذکور مصوبه مورد ایراد ملغی‌الاثر می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: ملاحظه می‌شود مطلب روشن و جای ابهام نیست و چنانکه دستگاهی پس از اعلام نظر رییس مجلس درباره اینگونه مصوبات اصرار بر اجرای مصوبه خلاف قانون نماید متخلف محسوب و دیوان محاسبات و سایر دستگاه‌های نظارتی موظف به پیگیری هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: باید توجه داشت مبنای قضاوت در مخالف و یا موافقت قانون مصوب مجلس با قانون اساسی وفق اصول ۷۲، ۹۴ و ۹۶ قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است و ضمنا طبق اصل ۹۸ قانون اساسی تفسیر قانون اساسی نیز بر عهده ‌آن شورا می‌باشد لذا این بخش‌نامه فاقد وجاهت حقوقی است و این بخش‌نامه به هیچ وجه رافع مسوولیت قانونی مسوولین اجرایی نمی‌باشد.

لاریجانی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی مایل به این گونه کشمکش‌های حاشیه‌ای نیست و بر این نظر است که وقت مسوولین کشور باید مصروف حل مشکلات معیشتی مردم گردد و تذکر این امر صرفا بدان جهت صورت گرفت که رویه غلط و خلاف قانونی در کشور ایجاد نگردد و اداره کشور بر اجرای قانون سازمان یابد.

وی در عین حال به نمایندگان جدید برای ورود به بهارستان تبریک گفت و با اشاره به برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس گفت:انتخاب نمایندگان توفیقی برای ملت بود که با همت آنان رقم خورده و ساختار مجلس نهم بدین وسیله تکمیل گردید.

وی ابراز امیدواری کرد که رای اعتماد ملت به نمایندگان مجلس نهم با توکل بر خدا عزم آنان را معطوف به حل مشکلات ملت و پیشبرد اهداف انقلاب ظل رهنمودهای رهبر معظم انقلاب نماید.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین از وزارت کشور ، شورای نگهبان ، رسانه‌ های گروهی، احزاب و شخصیت‌هایی که در این مهم نقش داشتند سپاسگذاری کرد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مدتی است که اسرای مظلوم فلسطین به جهت فشارهای غیرانسانی و وحشیانه رژیم صهیونیستی انتفاضه اعتصاب‌ غذا را به راه انداختند لذا مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از این حرکت فلسطینیان مظلوم در بند به مجامع بین‌المللی اعلام می‌دارد بد نیست در پس حرافی‌ های زیاد از حد آنان در دفاع از دیکتاتورها در منطقه نیم نگاهی نیز به جنایات رژیم صهیونیستی کنند بلکه حداقل ژست قلابی آنان در زمینه حقوق بشر توجیه نیم‌بندی پیدا کند.

وی با اشاره به تحرکات اخیر قدرت‌های جهانی در مقابل اراده ملت‌های مصر و بحرین گفت: ظاهرا هنوز آمریکا و برخی ایادی آنان در منطقه این هوشیاری را نیافتند که انقلاب‌هایی در منطقه رخ داده است و خواسته‌های ملت‌ها براساس مبانی متعارف دنیای امروز خواسته‌هایی اولیه است و سخت‌گیری،‌ کشتن و زخمی نمودن عده‌ زیادی از مردم مصر به دلیل پیگیری حقوق مدنی و ارائه طرح‌های فریبکارانه در بحرین جهت انحراف اراده ملت دست و پا زدن در مسیری است که در آن فلاحی نیست بلکه باعث فرو رفتن بیشتر در غضب ملت‌ها می‌گردد.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نمایندگان ملت در مجلس خود را همراه و حامی مجاهدت مردم مصر و بحرین می‌داند و به آمریکا و ارتجاع منطقه هشدار می‌دهد مقابله با اراده ملت‌های منطقه دامن زدن به آتشی است که یافتن راه حل برای آن بسیار مشکل و پرهزینه خواهد بود.

جوان آنلاین – آخرین عناوین سیاسی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.