ادامه تعلیق نشست‌های کمیته قانون اساسی سوریه به دلیل لجبازی مخالفان

خبرنگار سانا به نقل از منابع در هیئت جامعه مدنی در ژنو اعلام کرد، جلسات دومین روز نشست سوری -سوری برای بحث و گفت‌وگو درباره قانون اساسی به دلیل لجبازی هیئت مخالفان سوریه مورد حمایت ترکیه و رد دستورکار نشست همچنان معلق است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از خبرنگار خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، منابع نزدیک به نشست‌های کمیته بررسی قانون اساسی در ژنو گفتند، در راستای نقض آیین‌نامه مورد توافق دور اول نشست‌ها هیئت مخالفان نظام سوریه همچنان حضور در مقر سازمان ملل برای بررسی دستور کار نشست را رد می‌کند.

روز گذشته هیئت دولت سوریه در کمیته کوچک بررسی قانون اساسی به دلیل عدم دریافت پاسخی در مورد پیشنهاد خود در زمینه دستور کار نشست، ساختمان سازمان ملل را ترک کرد.

هیئت دولت سوریه دستور کار مذاکرات این کمیته را تحت عنوان اصول منافع ملی مورد توجه مردم سوریه پیشنهاد کرده‌ است.

جنفر فنتون، سخنگوی فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرد، اختلافات درباره دستور کار نشست مانع از برگزاری نشست‌های کمیته کوچک قانون اساسی در ژنو شد.

وی اظهار کرد، روسای شرکت کننده هر یک دستور کاری را پیشنهاد کردند و پیشنهادات‌شان رد و بدل شد اما هنوز درباره دستور کار نشست توافقی نشده و مذاکرات ادامه دارند.

این سخنگو خاطرنشان کرد، گی‌یر پدرسن نماینده سازمان ملل نیز با اعضای سه گروه تشکیل دهنده کمیته قانون اساسی برای اطلاع از رایزنی‌ها با دو رئیس شرکت کننده این گروه‌ها نشست داشت.

به گفته این سخنگو، تلاش‌های پدرسن برای برگزاری جلسات ادامه دارند و نماینده سازمان ملل به رایزنی‌هایش با روسای شرکت کننده ادامه می‌دهد و انتظار می‌رود همکاری با کمیته کوچک قانون اساسی ادامه یابد.

کمیته کوچک روز دوشنبه در برگزاری نشست‌هایش شکست خورد و دولت سوریه بعد از عدم توافق با دستور کار منسجم ساختمان سازمان ملل را ترک کرد.

کمیته کوچک اولین دور نشست‌های خود را از چهارم تا هشتم نوامبر برگزار و دستور کاری را تصویب کرد که توسط هیئت ملی (نظام سوریه) پیشنهاد شده بود.

کمیته کوچک متشکل از ۴۵ عضو، ۱۵ نفر از هئیت دمشق، ۱۵ نفر از اعضای گروه شورشیان مورد حمایت ترکیه و ۱۵ نفر از هیئت جامعه مدنی است.

در اول نوامبر، هیئت گسترده کمیته بررسی قانون اساسی که شامل ۱۵۰ عضو است با لیست اعضای کمیته کوچک موافقت کرد و آیین‌ نامه رفتاری و اقداماتی که بر کار دو کمیته گسترده و کوچک حاکم باشد را تصویب کرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.