ادامه روند تخریب دماوند با بهره‌برداری معادن

ادامه روند تخریب دماوند با بهره‌برداری معادن

بهره‌برداری معادن در کنار سایر عوامل تخریب قله دماوند بیش از پیش نگرانی دوستداران محیط زیست را برانگیخته است و در حال حاضر دو معدن به‌صورت فعال بدون در نظر گرفتن تبعات نابودی دماوند و با چشم‌پوشی مسئولان امر به فعالیت خود در دامنه این کوه ادامه می‌دهند.

مدیرعامل انجمن دوستداران دماوند در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: بخشی از عملیات معدن‌کاوی و به تبع آن تخریب دماوند مربوط به اقدامات شورای شهر رینه، بزرگ‌ترین شهر دامنه دماوند است که باز هم باید شاهد اثرات تخریبی شهرها بر محیط زیست باشیم.

طاهری افزود: بخشی از اعتبارات رینه از محل این معدن‌کاوی‌ها تأمین می‌شود که باید برای تأمین این اعتبارات از محلی دیگر فکری اندیشیده شود تا بیش از این شاهد تخریب دماوند نباشیم.

وی با اشاره به نخستین همایش ملی دماوند در آمل تصریح کرد: در جریان این همایش، کمیته علمی در دانشکده منابع طبیعی ساری از کارشناسان سازمان محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و… تشکیل که این کمیته، کمیته‌هایی برای صیانت از دماوند، ثبت جهانی آن و… ایجاد کرد.

طاهری برگزاری مراسم روز ملی دماوند را یکی از اقدامات مؤثر در جهت حفاظت از دماوند و فرهنگ‌سازی در جهت حفظ عرصه‌های طبیعی عنوان کرد و ادامه داد: در روز کوهستان پاک، گروه‌های کوهنوردی و انجمن‌های حامی محیط زیست اقدام به پاک‌سازی بخش‌هایی از مسیرهای کوهپیمایی اطراف دامنه‌ها و حواشی شهرها می‌کنند که این حرکت سرآغازی برای مشارکت مردم در حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و پررنگ‌تر شدن اهمیت این موارد می‌شود.

مدیرعامل انجمن دوستداران دماوند با اشاره به آلودگی جنگل‌های سمسکنده ساری توسط ضایعات بیمارستانی خاطرنشان کرد: مدتی است این جنگل‌ها با ضایعات بیمارستان آلوده می‌شود که هرساله در روز ملی دماوند این منطقه به‌صورت نمادین پاک‌سازی و هر بار در حضور مسئولان منابع طبیعی و دست‌اندرکاران بیمارستان مشکلات و خطرات آلودگی این جنگل بازگو می‌شود که پس از قول مساعدت‌ها برای جلوگیری از ادامه روند آلودگی‌ها، این واقعه همچنان تکرار می‌شود و این معضل باقی می‌ماند./

 

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910716-03

جنگل و مراتع

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.