ادامه سیاست‌انبساطی بانک‌های مرکزی جهان

۳۰ام بهمن ،

بینا- امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان شاخص‌های مالی در آسیا افزایش یافته‌اند طوری که کاهش هفته پیش جبران شده است.
متعاقب نشست گروه بیست اقتصاد بزرگ جهان در مسکو که در آن هیچ انتقادی نسبت به سیاست‌های انبساطی و ارزی ژاپن و آمریکا مطرح نشد تحلیلگران معتقدند این سیاست‌ها ادامه خواهد یافت.
تداوم سیاست‌های یاد شده به معنای رونق اقتصاد جهان خواهد بود. امروز شاخص MSCI سهام حوزه آسیا پاسیفیک با ۰٫۷ درصد رشد به ۱۳۳٫۷ رسیده است و در بورس ژاپن به ازاء هر سه سهمی که کاهش قیمت داشته‌اند قیمت پنج سهم رشد کرده است. هفته پیش شاخص MSCI 0.2 درصد کاهش یافته بود. شاخص MSCI حوزه آسیا پاسیفیک خارج ژاپن امروز تغییر خاصی نداشته اما پیش‌بینی شده طی روزهای آینده بر آن افزوده شود.
امروز پس از یک هفته تعطیلی بازارهای مالی در چین، سنگاپور و بعضی دیگر از کشورهای آسیایی، فعالیت در آنها از سر گرفته شده و با توجه به تحولات هفته پیش انتظار می‌رود جو حاکم بر بازارها این هفته مثبت باشد.
هفته قبل در آستانه برگزاری نشست گروه بیست اقتصاد بزرگ جهان در مسکو، پیش‌بینی شده بود شرکت‌کنندگان در نشست یعنی وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی این بیست کشور در باره مداخله بانک مرکزی ژاپن و آمریکا در بازار ارز از طریق اجرای برنامه‌های انبساطی، اخطار دهند اما چنین نشد و عملا هیچ انتقادی در باره سیاست‌های یاد شده مطرح نگردید.
کارشناسان معتقدند این به معنای تداوم برنام‌های انبساطی از سوی بانک‌های مرکزی ژاپن و آمریکاست. بدین ترتیب می‌توان نسبت به خروج اقتصاد ژاپن از رکود و تداوم روند بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا امیدوار بود. پیش‌بینی شده اقتصاد ژاپن امسال بین ۲ تا ۲٫۵ درصد رشد کند.
بر اساس گزارش جهان سهم، ارزش ین در برابر دلار و یورو از اوایل ماه نوامبر سال پیش یعنی از زمانیکه زمزمه به قدرت رسیدن حزب لیبرال دمکرات در ژاپن قوت گرفت به شدت کاهش یافته است. دولت شینزو آبه با وعده اجرای سیاست‌های نامحدود انبساطی به قدرت رسیده و قصد دارد با اجرای برنامه‌های یاد شده اقتصاد این کشور را از رکود خارج کند.
در زیر نمودار تغییرات ارزش دلار در برابر ین در سه ماه اخیر نشان داده شده است:

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.