ادبیات دکتر روحانی یخ‌ گفتگوهای ایران و ۱+۵ را ذوب می‌کند

فروردین ۱۴۰۳

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: همانگونه که دکتر روحانی اعلام کرده مذاکرات هسته‌ای مبتنی بر حفظ حقوق هسته‌ای کشورمان خواهد بود، اما با این تفاوت که ابتکارات و ادبیات جدیدی در این مذاکرات وجود خواهد داشت که این مهم شاید بتواند زمینه نزدیکی هرچه بیشتر طرفین مذاکره کننده را فراهم کند.

“سید جلال فیاضی” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور کشورمان مبنی بر “برگزاری اولین مذاکره هسته‌ای دولت یازدهم در حاشیه اجلاس سازمان ملل در نیویورک” گفت: ما همواره شاهد ابتکاراتی هستیم که دکتر روحانی از اولین روزهای انتخابش به عنوان رئیس‌جمهور اعلام کرده بود ابتکارات سازنده‌ای را در روند مذاکرات هسته‌ای در چارچوب حفظ قانونی حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پیش رو خواهد گرفت.
 
وی انتقال مسئولیت مذاکرات هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه کشورمان را اولین اقدام ابتکاری “حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی” دانست و افزود: این اقدام، از یک سو گامی بسیار سازنده در روند سطح مذاکرات هسته‌ای ایران تلقی می‌شود، و از سوی دیگر با در راس قرار دادن ظریف در مذاکرات هسته‌ای به عنوان یک دیپلمات با سابقه نوعی وحدت در سطح این مذاکرات ایجاد می‌شود.
 
فیاضی ادامه مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با ۱+۵ در نیویورک را ابتکار دوم دکتر روحانی برشمرد و تصریح کرد: دکتر روحانی بر اساس برنامه‌های رئیس‌جمهور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت‌ می‌کند و طبیعی است که ادامه گفتگوهای هسته‌ای کشورمان با حضور وی در نیویورک از سطح بالاتری برخوردار خواهد بود.
 
این کارشناس سیاست خارجی در ادامه اظهار داشت: چنانچه شخص رئیس جمهور در این گفتگوها شرکت نداشته باشد ادامه روند مذاکرات با حضور وزیر امور خارجه کشورمان و تحت نظارت مستقیم دکتر روحانی انجام شده که همین امر نیز بر تسریع روند مذاکرات هسته‌ای می‌انجامد.
 
فیاضی با اشاره به نوع ادبیات جدید دکتر روحانی در گفتگوهای آینده هسته‌ای کشورمان، گفت: ادبیات مبتنی بر منطق و استدلال رئیس‌جمهور در مذاکرات هسته‌ای  کشورمان می تواند روند این مذاکرات را به سمت و سویی مثبت پیش برد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر شاهد هستیم که مقامات غرب نوع جدید ادبیات دکتر روحانی را پذیرفته‌اند؛ همچنین اگر این ادبیات با ابتکارات جدید رئیس‌جمهور در چارچوب گام‌های اعتمادسازی متقابل صورت گیرد روند مذاکرات هسته‌ای را با سرعت بیشتری همراه خواهد کرد.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطرنشان کرد: همان‌گونه که دکتر روحانی اعلام کرده این مذاکرات مبتنی بر حفظ حقوق هسته‌ای کشورمان خواهد بود، اما با این تفاوت که ابتکارات و ادبیات جدیدی در این مذاکرات وجود خواهد داشت که این مهم شاید بتواند زمینه نزدیکی هرچه بیشتر طرفین مذاکره کننده را فراهم کرده و یخ‌های فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ را با سرعت بیشتری ذوب کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.