ادعاهای غرب درباره برنامه هسته ای ایران، حقوقی و قانونی نیست

نیجارسینگ روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه اعمال تحریم علیه ایران با هیچیک از موازین حقوق بین الملل سازگار نیست، گفت: کشورهای غربی با این اقدام صلح و ثبات جهانی را خدشه دار کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: ادعاهای آمریکا و دیگر کشورهای غربی علیه ایران اثبات نشده است و تا زمانی که این ادعاها در یک مرجع حقوقی به تایید نرسیده است، نمی توان حکم به تحریم و برخورد صادر کرد.

این استاد مالزیایی تصریح کرد: تهدید و یا اعلام مجازات باید مبنای حقوقی داشته باشد در حالی که تحریم ایران مبنای حقوقی ندارد و همانگونه که یک نفر را به ظن ارتکاب جرم نمی توان مجرم دانست و وی را تهدید به برخورد کرد، ایران را به ظن تلاش برای ساخت سلاح هسته ای نمی توان تهدید کرد.

وی افزود: تهدید مرتب ایران به تحریم و حمله نظامی از سوی کسانی صورت می گیرد که خود بزرگترین تهدید برای بشریت هستند. این نشان دهنده عدم توازن و تعادل در نظام کنونی جهان است که برخوردهای دوگانه ای با کشورها در موضوع واحد صورت می دهد.

این حقوقدان مالزیایی تاکید کرد: آمریکا و اسراییل خود دارای زرادخانه هسته ای هستند که امنیت جهان را تهدید می کنند و جامعه بین المللی باید موضوع رسیدگی به زرادخانه هسته ای آنان را در اولویت قرار دهد.

گوردیال نیجار با اشاره به سوء استفاده سیاسی قدرت های بزرگ از توانایی های سیاسی و اقتصادی شان برای فشار بر دیگر کشورها و همراه کردن آنها با منافع خود، گفت: متاسفانه موازین حقوقی حاکم بر رفتار بین المللی به شدت تضعیف شده است و قدرت های بزرگ به جای آنکه قانون را حق بدانند قدرت و خواسته های خود را به عنوان حق به جهان تحمیل می کنند.

استاد دانشگاه یو.ام مالزی تاکید کرد: اینکه برخی کشورها با استفاده از زور قوانین بین المللی را زیر پا بگذارند، قابل قبول نیست و کشورهای مستقل برای تامین منافع و حقوق خود باید با این رویه مقابله کنند.

آساق**۳۳۵**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۱۳۹۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.