ادعای آمریکا: کناره گیری بشار اسد در راستای طرح کوفی عنان

خبرگزاری آریا- حملات تروریستی در مناطق مختلف سوریه پنج کشته برجای گذاشت.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری سوریه(سانا)، امروز (چهارشنبه) تروریست ها با حمله به اتوبوس حامل کارکنان یک شرکت در مسیر استان های حمص به حماه در مرکز سوریه، سه نفر را کشتند وشماری را زخمی کردند.
یک شهروند سوری نیز در منطقه “مشاع الاربعین” استان حماه در تیراندازی افراد مسلح کشته شد.
بر اثر انفجار یک بمب نزدیک مرکز هواشناسی شهر ادلب هم چهار نفر زخمی شدند.
در استان “دیرالزور” شرق سوریه نیز “حادی الجزاع” یکی از شیوخ عشایر “العکیدات ” به دست افراد مسلح ترور شد.
افراد مسلح در حمله دیگری در منطقه النعیمه جنوب سوریه یک سرهنگ ارتش سوریه را ربودند.
در همین حال واحدهای مهندسی ارتش سوریه در شهر ادلب و منطقه التعاونیه استان حماه سه بمب را کشف و خنثی کردند.
در همین پیوند “بشار الجعفری” نماینده سوریه در سازمان ملل دیروز (سه شنبه)گفت، برخی تروریست های دستگیر شده، اعتراف کرده اند که تحت فتوای شیوخ کشورهای قطر و عربستان، دست به اقدامات تروریستی در سوریه می زنند.
“بشار الجعفری” تاکید کرد،با وجود اینکه اوضاع کنونی سوریه در مسیر صحیح قرار دارد و دولت دمشق متعهد بر اجرای طرح “کوفی عنان” نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه است، اما هنوز تلاش های برخی کشورهای عربی و غربی برای شکست ماموریت هیات ناظر در سوریه ادامه دارد.
 
هشدار کوفی عنان درباره بروز جنگ داخلی در سوریه
 در همین حال نماینده ویژه و مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه هشدار داد: ادامه خشونتها در سوریه منجر به جنگ داخلی می شود که در نهایت بر همه منطقه تاثیر خواهد گذاشت.
کوفی عنان نماینده ویژه و مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه درباره اوضاع سوریه همچنین گفت، سازمان ملل اطمینان داده است که تا آخر ماه می ، همه ۳۰۰ عضو هیات ناظر را به سوریه اعزام خواهد کرد که همین امر تاثیر به سزایی در اوضاع خواهد داشت.
وی افزود: در برخی موارد کاهش عملیات نظامی دیده شده است ولی هنوز هم همه مواردی که طرف ها در سوریه بر آنها متعهد شده بودند، به طور کامل اجرایی نشده و سطح خشونتها غیرقابل پذیرش است.
کوفی عنان تاکید کرد: نگرانی های عمیقی در ارتباط با بروز جنگ داخلی در سوریه وجود دارد و ما نمی توانیم اجازه دهیم چنین اتفاقی رخ دهد، خشونت ها باید به فوریت متوقف و روند سیاسی باید هر چه سریعتر آغاز شود.
 
اعتراف تروریست ها مبنی بر اقدام طبق فتوای شیوخ عرب
نماینده سوریه در سازمان ملل متحد گفت: برخی تروریستهای دستگیر شده، اعتراف کرده اند که تحت فتوای شیوخ کشورهای قطر و عربستان، دست به اقدامات تروریستی در سوریه می زنند.
بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل متحد در پایان نشست غیر علنی دیروز سه شنبه شورای امنیت درباره سوریه، در جمع خبرنگاران افزود: اوضاع کنونی سوریه در مسیر صحیح قرار دارد و دولت سوریه متعهد بر اجرای طرح شش ماده ای عنان است.
وی افزود: اما متاسفانه ما هنوز با تلاش های برخی کشورهای عربی و غربی به منظور شکست ماموریت هیات ناظر مواجه هستیم.
نماینده سوریه به اعزام کشتی حامل سلاح از لیبی به لبنان و اینکه قرار بود به سوریه راه یابد اشاره کرد و گفت: این کشتی حامل سلاح های سنگین از جمله تانک و موشکهای ضد هوایی بود که فقط به منظور وخامت بیشتر اوضاع به سوریه ارسال شده است.
جعفری تاکید کرد: علاوه بر قاچاق سلاح با اعزام جنگجویان خارجی به سوریه هم مواجه هستیم و کسانیکه پشت این توطئه و شکست طرح عنان هستند، باید پاسخگوی اعمال خود باشند.
وی افزود: عربستان سعودی و قطر به همراه برخی کشورهای غربی به تامین مالی و دیگر مایحتاج گروههای مسلح می پردازند که باید از این امر خودداری شود.
وی درخواست کرد: هر چه سریعتر به موضوع مسلح کردن گروههای مخالف رسیدگی شود که این امر نیز از اهمیت ویژه ای برخورددار است.
 
ناکامی قطر در سقوط دولت بشار اسد
از سوی دیگر وزیر امور خارجه قطر از به بن بست رسیدن تلاش ها برای سقوط دولت سوریه انتقاد کرد.
به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه لبنانی الدیار، “حمد بن جاسم آل ثانی ” وزیر امورخارجه قطر در جمع اعضای ارشد سیاسی و امنیتی آمریکایی و قطری در واشنگتن از بن بست رسیدن تلاش ها برای ساقط کردن دولت سوریه انتقاد کرد و گفت، برخی کشورها برای اتخاذ سیاست های ضد سوری از قطر درخواست امتیازات کلانی می کنند.
“حمد بن جاسم آل ثانی” افزود، “نبیل العربی” دبیر کل اتحادیه عرب نیز شخصا از وی خواسته است پنچاه هزار دلار بدهد تا بتواند کشورهای عربی را که در قبال مساله سوریه تردید دارند، به اتخاذ سیاست هایی ضد این کشور متقاعد کند.
از سوی دیگر اردن از قطر خواسته است در مقابل ایجاد منطقه غیر نظامی در خاک اردن برای استفاده نظامی و کمک به شورشیان سوریه، سالانه سه میلیارد دلار به دولت امان پرداخت و گاز مورد نیاز این کشور را تامین کند.
مسوولان سوری بارها قطر، عربستان ،ترکیه و برخی کشورهای غربی را به حمایت مستقیم و غیر مستقیم در ناآرامی های این کشور متهم کرده اند.

آمریکا درصدد سرنگونی دولت بشار اسد
 درحالی که ناظران سازمان ملل برای نظارت بر آتش بس به سوریه سفر کرده اند، آمریکا همچنان بر لزوم کناره گیری رییس جمهوری آن کشور از قدرت اصرار می کند.
به گزارش ریانوویستی، سوزان رایس، نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل متحد روز سه شنبه گفت آمریکا همچنان درپی افزایش فشارها بر سوریه به منظور کناره گیری بشار اسد، رییس جمهوری این کشور از قدرت است.
وی در ادامه مدعی شد کناره گیری اسد در راستای طرح شش ماده ای کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه است چراکه این طرح بر لزوم دموکراتیک شدن سیستم سیاسی در این کشور تاکید کرده است.
کوفی عنان قرار است در روزهای آتی به سوریه سفر کند. تاریخ دقیق این سفر هنوز مشخص نیست.
طرح شش ماده ای عنان برای پایان درگیری ها در سوریه، با استقبال دمشق روبرو شده است. این طرح شامل توقف خشونت ها از سوی همه طرف های درگیر تحت نظارت سازمان ملل، ارائه کمک های انسان دوستانه و آغاز گفتگو میان طرفین درگیر است.
بر اساس این طرح آتش بس در سوریه از ۱۲ آوریل آغاز شده است. اما اغتشاشگران مسلح از خروج ارتش از شهرهای سوریه سواستفاده کردند و به عملیات تروریستی خود ادامه می دهند.
درگیری ها در سوریه از مارس سال ۲۰۱۱ آغاز شده و گفته می شود تاکنون بیش از نه هزار کشته برجا گذاشته است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.