ادعای تازه دیپلمات های غربی علیه ایران

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

ادعاهای تازه دیپلمات های غربی علیه برنامه هسته ای ایران، بررسی iبها های جنگ احتمالی ایران و آمریکا، گفت و گوی نمایندگان کشورهای ۱+۵ برای هماهنگی سیاست ها در قبال ایران، ابراز تمایل ایران iبه از سرگیری مذاکرات هسته ای و محکومیت حمله رژیم صهیونیستی iبه غزه از سوی ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش تفسیری گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ ادعاهای تازه دیپلمات های غربی علیه برنامه هسته ای ایران، بررسی iبها های جنگ احتمالی ایران و آمریکا، گفت و گوی نمایندگان کشورهای ۱+۵ برای هماهنگی سیاست ها در قبال ایران، ابراز تمایل ایران iبه از سرگیری مذاکرات هسته ای و محکومیت حمله رژیم صهیونیستی iبه غزه از سوی ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

مهمترین خبر صبح امروز مطبوعات جهان درباره ایران، iبه ادعای تازه دیپلمات های غربی درباره برنامه هسته ای ایران مربوط می گردد. بر این اساس، بار دیگر در آستانه مذاکره ای تازه میان ایران و آژانس، خبرها و شایعات منفی درباره فعالیت های هسته ای ایران شدت گرفته است.

در این رابطه، روزنامه «واشنگتن پست» iبه نقل از دیپلمات های غربی مدعی شده ایران با افزایش ظرفیت غنی سازی اورانیوم خود در تأسیسات هسته ای زیرزمینی «فردو» اینک iبه آستانه دستیابی iبه توانایی ساخت سلاح هسته ای رسیده است. بر اساس ادعای یکی از این دیپلمات ها، ایران از نظر فنی می تواند ظرف مدت تنها چند روز غنی سازی اورانیوم در فردو را توسعه دهد و این امر با دو برابر کردن میزان کنونی اورانیوم این کشور، ایران را قادر می سازد ظرف مدت تنها سه ماه یک بمب هسته ای بسازد. واشنگتن پست می نویسد این بر خلاف صحبت مقامات اسرائیلی است که پیش از این از کاهش سرعت و حجم غنی سازی در ایران سخن گفته بود.

اما نکته قابل توجه درباره این خبر اینجاست که خبرگزاری های «آسوشیتدپرس» و «رویترز» که اولین انتشار یافتن دهندگان آن بوده اند، iبه طور همزمان این کار را انجام داده اند. این در حالی است که عموماً خبرها مربوط iبه منابع ناشناس، iبه عنوان خبر اختصاصی خبرگزاری ها مخابره می گردد و دسترسی همزمان این دو خبرگزاری iبه این دیپلمات های بی نام نشان موضوعی بسیار قابل توجه توجه است.

اما در همین حال، در خبری در نوع خود شایان توجه، پایگاه اینترنتی شبکه خبری «سی ان ان» iبه بررسی iبها های حمله احتمالی آمریکا iبه ایران پرداخته است. iبه نوشته این روزنامه، بر پایه گزارش تفسیریی که «فدراسیون دانشمندان آمریکایی» منتشر کرده، iبها های یک جنگ همه عیار با ایران، شامل iبه کار گیری نیروهای زمینی، iبه رقمی معادل ۲ تریلیون دلار بالغ خواهد شد. اما این رقم تنها مربوط iبه سه ماه اول است و در صورت تداوم درگیری، می تواند تا ۳ تریلیون دلار افزایش یابد. در این گزارش تفسیری اشاره شده که انجام یک حمله همه جانبه iبه ایران از سوی آمریکا محتمل نیست؛ اما چنین فرضی iبه عنوان یکی از سناریوهای ممکن مطرح شده است.

با این وجود، خبرها مربوط iبه مذاکرات هسته ای ایران نیز همچون همیشه در میان خبرها رسانه های جهان جای دارد. در این رابطه، پایگاه اینترنتی خبری EUbusiness، وابسته iبه اتحادیه اروپا از انجام مذاکراتی میان نمایندگان سیاسی کشورهای عضو ۱+۵ در بروکسل خبر داده است. iبه نوشته این پایگاه اینترنتی، این گفت و گوها که در سطح دبیران سیاسی برگزار می گردد، موضوع برنامه هسته ای ایران را در مرکز توجه قرار می دهد. این پایگاه اینترنتی اشاره می کند که این مذاکرات، اولین دیدار نمایندگان این کشورها از وقت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاکنون است و پیش از مذاکرات با ایران، که انتظار می رود نهایتاً تا اوایل سال ۲۰۲۴ برگزار شود، انجام می پذیرد.

از سوی دیگر، ایران نیز نسبت iبه از سرگیری مذاکرات هسته ای با ۱+۵ ابراز تمایل کرده است. «چاینا دیلی» ضمن انعکاس این خبر iبه نقل از سعید جلیلی، دبیر شورای  عالی امنیت ملی ایران نوشته ایران امیدوار است این مذاکرات iبه سریعی از سر گرفته شود. جلیلی که در جریان دیدار با «سرگئی ریابکف»، معاون وزیر خارجه روسیه سخن می گفته، همچنین ابراز امیدواری کرده پاسخ گروه ۱+۵، متضمن iبه رسمیت شناختن حقوق هسته ای ایران باشد. ریابکف نیز در این دیدار از حق ایران در داشتن انرژی صلح آمیز هسته ای حمایت کرده است.

در نهایت، موضع گیری ایران علیه حملات رژیم صهیونیستی iبه غزه، مورد توجه بسیاری از رسانه ها، از جمله مطبوعات خود این رژیم قرار گرفته است. iبه عنوان مثال،«تایمز اسرائیل» با اشاره iبه این قضیه از محکومیت حمله رژیم اسرائیل iبه غزه از سوی ایران خبر داده است. این روزنامه که مطلب خود را در همسویی کامل با موضع رسمی این رژیم منتشر کرده، از فلسطینی ها با لفظ «تروریست» یاد کرده و نوشته ایران، حمله اسرائیل iبه تروریست های غزه را محکوم کرده است! در این مطلب iبه بیانیه وزارت خارجه ایران اشاره شده که طی آن از حمله این رژیم iبه غزه با عنوان «تروریسم سازمان یافته» یاد شده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.